Denizin kahramanları: Kılavuz kaptanlar
Kılavuz kaptanlar; sığ sularda, kanal ve boğazlardan geçişte, rıhtıma ve iskeleye yanaşma ve ayrılmalarda yaşanabilecek felaketleri önlüyor.
Denizcilik fakültesinden mezun olduktan sonra 10 yıl denizlerde görev yapan adaylar, Uzak Yol Kaptanlığı Belgesi alıyor. Denizlerde 1 yıl kaptan olarak çalıştıktan sonra simülasyon eğitimine alınan adaylar, yabancı dil yeterliliğinin ardından staj yapıyor. Kaptanlar, teorik sınavını da geçtikten sonra kılavuz kaptanlığa başlayabiliyor.
"32 yıldır gemileri güvenle limana yanaştırıyor"
İzmir’in Aliağa ilçesindeki limanlar bölgesinde görev yapan 63 yaşındaki baş kılavuz kaptan Osman Celal Tuncer, uzun süredir kılavuz kaptanlık yapıyor. Türkiye’nin ilk özel kılavuzluk şirketinin baş kılavuz kaptanlarından olan Osman Celal Tuncer, "10 yıl gemilerde çalıştıktan sonra 1990 yılında Karadeniz Ereğli Limanı’nda kılavuz kaptanlığına başladım. Ağustos ayında 32 yıllık kılavuz kaptanlık yapmış olacağım. Kılavuz kaptanlık, güvenliğe dayalı bir hizmet. Kılavuz kaptanlar; dar sularda, boğazlarda, limanlarda rıhtıma ve iskeleye yanaşma ve ayrılmalarda gemi kaptanına yardımcı oluyor" dedi.
"Fiziki olarak yorucu bir iş"
Kılavuz kaptan Osman Celal Tuncer, işini severek yaptığını ve mesleğin hem güzel hem de zor yanlarının olduğunu belirterek, "65 yaşına kadar kılavuz kaptanlık yapabiliyorsunuz. 65 yaşından sonra kılavuzluk yapmanız kanunen mümkün değil. Zaten o yaşta fiziki olarak yapmak mümkün olmuyor. Çünkü gemilere tırmanıyorsunuz, ip merdivenlerden gemilere inip çıkıyorsunuz. Özellikle son zamanlarda büyük konteyner gemilerinde eğer asansörü yoksa aşağı yukarı 80-90 basamak merdiven çıkmak, 7-8 kat merdiven tırmanmak zorundasınız. Dolayısıyla fiziki olarak yorucu bir iş. Özellikle hava şartları kılavuzluğun en zor kısmı. Sert hava koşularında, rüzgarlı ve fırtınalı havalarda hizmeti yerine getirmek zorundasınız" diye konuştu.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.