ETİ MATİKLER NEDEN ELDE KALDI??
GÜRER ETİMATİK BORLU DETERJANI SORDU, BAKAN ALBAYRAK YANITLADI
Eti Maden İşletmeleri’nin 2013 yılında ürün portföyüne kattığı bor esaslı doğal temizlik ürünü olarak piyasaya sürdüğü Eti Matik deterjanlarında istenilen sonucun alınamaması ve ürünlerin bir kısmının elde kalmasını CHP Niğde Milletvekili ve KİT komisyon Üyesi Ömer Fethi Gürer yazılı soru önergesi ile gündeme getirdi.
CHP Niğde Milletvekili ve KİT Komisyonu Üyesi Ömer Fethi Gürer, Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü tarafından kurulan tesiste üretilerek piyasaya sürülen bor esaslı doğal temizlik ürünü Eti Matik deterjanıyla ilgili olarak Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak tarafından yanıtlanması istemiyle TBMM Başkanlığına soru önergesi yöneltti.
CHP Milletvekili Gürer, önergesinde Eti Maden tarafından Eti Matik borlu deterjan üretiminin 2014-2016 yılları arasında yapılan üretim ve satış miktarının açıklanmasını istedi. Üretim kapasitesi ve maliyeti ile ürünün satış fiyatlarını sordu. Gürer önergesinde ayrıca ürünün yurtdışı satışının yapılması konusunda bir çalışma olup olmadığının da açıklanmasını istedi.
ETİ MATİKLER ELDE KALDI
Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak Gürer’in sorusunu yanıtladı. Albayrak yanıtında: “2014-2016 yılları arasında 10 bin 482 ton üretim yapan tesis, ürünlerin 8 bin 100 tonunu satabildi. 2 bin 382 ton ürün ise elde kaldı.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak, CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer’in soru önergesine verdiği yanıtta, Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğünün yeni kullanım alanı oluşturmak ve kullanım alanını genişleterek bor tüketimini artıracak çalışmalar kapsamında, bor esaslı doğal bir temizlik ürünü olan Eti Matik Borlu Temizlik Ürününün (Eti Matik) üretimini gerçekleştirerek piyasaya sunduklarını bildirdi.
Bakan Albayrak, “Eti Matik üretimi Kırka Bor İşletme Müdürlüğü bünyesinde kurulan ve toplam kapasitesi 15.000 ton/yıl olan pilot tesiste gerçekleştirilmektedir. 2016 yılı ortalama üretim maliyeti 1.800 TL/ton'dur. 2014 yılında 3.258 ton üretim, 2.128 ton satış; 2015 yılında 3.646 ton üretim, 3.152 ton satış; 2016 yılında 3.578 üretim, 2.720 ton satış yapılmıştır” şeklinde açıklamada bulundu.
5 Kg'lık ambalajlı Eti Matik'in ortalama satış fiyatının 16,50 TL olduğunu belirten Bakan Albayrak, Eti Matik ürününün dış piyasaya pazarlama faaliyetlerinin de yürütüldüğünü ifade ederek, “Söz konusu ürünün Ar-Ge faaliyetleri ve performansının artırılmasına yönelik çalışmalar, müşteri beklentileri ve performans verilerinin sistematik takibi doğrultusunda devam etmektedir” dedi.
CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, günümüzde pek çok alanda kullanılan bor madeninin, Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü’nün kurduğu tesiste üretilen temizlik ürünlerinde de kullanılmasına rağmen bu ürünün tanıtımında sıkıntı yaşandığının görüldüğünü söyleyerek: “2013 yılında üretimi kararlaştırılan Eti Matiğin ilk ürünlerinin istenilen sonucu vermemesi üzerine ile ilk ürünler toplatılmış, ilk tasarı üründen vazgeçilerek farklı içerikli yeni bir ürün pazara sunulmuştur. Başlangıç aşamasında yapılan bu yanlış daha ürünün ilk satışında sorun yaratmıştır. Bu durum inceleme ve değerlendirmeye açıktır. Dünya ve ülkemizde böyle bir pazara sahip olan önemli deterjan firmaları ile oluşacak bir rekabet öncesi böylesi bir hata ve yanlış yapılmamalı idi. Üretim kapasitesi yetersizliği nedeni ile 2015 yılında Kalkınma Bakanlığına yatırım programı sunulmasının da kabul görmemesi üzerine harcamalar diğer Ar-ge Etütleri kaleminden yapılarak ürün geliştirilmeye çalışılmış, bu süreçte satış ve pazarlamaya yönelik birden çok yanlış yapılmıştır. Yeterince test çalışması yapılmadan ve pazarlama faaliyetleri geliştirilmeden doğru bir iş yanlış bir sonuç üretmiştir. Sayın Bakanın verdiği bilgiye göre yıllık ortalama 15 bin ton üretim kapasitesi olan tesiste, son 3 yılda kapasitenin yaklaşık 5’te biri kadar üretim yapılmış, 2014 ve 2016 yılları arasındaki üretimin toplamı 10 bin 482 tonda kalmış, üretilen ürünün 8 bin 110’u satılabilmiştir. Başka bir ifadeyle üç yılda üretilen ürünün yaklaşık 5’te biri elde kalmıştır. Doğal bir ürün olan Eti Matik, piyasaya sürülürken tanıtılamamış, öncelikle yıllık kapasitenin çok altında olan ve buna rağmen ürünün 5’te birinin elde kalmasına neden olunmuştur. Eti Matik ürünün satış programı hedefleri üretim kapasitesi bir önceki yıl gerçekleşmeleri dikkate alınarak gerçekçi verilerle yola çıkılması ve ürünün tanınırlığının artırılarak doğru pazarlama teknikleri ile pazarda yer alması çok yönlü yararlı olacaktır” dedi.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.