GSM firmaları mobil oyun pazarında ne yapıyor?
Online oyun dünyasının en yakından bilinen ismi Metin2 Holywood sinemalarının rekorunu kırdı. Söz konusu oyunun yıllık geliri 40 milyar doları aşıyor.
Online oyun dünyasının en yakından bilinen ismi Metin2 Holywood sinemalarının rekorunu kırdı. Söz konusu oyunun yıllık geliri 40 milyar doları aşıyor. Bununla birlikte yerli GSM firmalarının dolar karşısında geliri de düştü. Tüm bunların sebepleri ne incelemeye karar verdik.
Teknoloji dünyasının akıl almaz bir şekilde ilerlemesi, en çok da oyun sektöründe gelişmelerin yaşanmasını etkiledi. Özellikle Tencent, Netmarble, Supercell gibi dünyanın dev oyun şirketleri, kurdukları online oyunlar ve fiziksel ortamlarda oluşturdukları konsollarla adeta insanları kilitlemiş oldular.
Söz konusu akıllı telefonlar olunca haliyle operatörlerin bu alanda ne yaptıklarını incelemek gerekiyor. Ülkemizde yer alan Vodafone, Türk Telekom ve Turkcell arasında sadece Turkcell bu alanda yatırımlar ve yeni geliştirmeler çıkartma yolunda adım atıyor, geri kalan iki firma ise hâlâ iletişim üzerinden çalışmalarını yürütüyor.
Mobil oyun pazarında sadece Turkcell bir şeyler Yapmaya Çalışıyor
Mobil oyunların büyük bir segmentini oluşturan operatörler geliştirdikleri yeni nesil teknolojiler ve oyunlarla kendilerinden söz ettiriyorlar. Öyle ki dünya oyun pazarında 2016 cirosu verilerine göre 220 milyon dolar ciroyu 3 operatör + diğerlerinin 15,06 milyar dolar olarak gerçekleştirmiş. Bu rakamlara göre Türkiye’deki operatörleri kıyasladığımızda payımıza düşen rakam sadece binde 5,5 olarak görülüyor. Bu da sadece Turkcell’in bu alanda bir şeyler yapmaya çalışmasından kaynaklanıyor.
Turkcell mobil oyun alanında çalışmalarını hızlandırıp yeni şeyler üretmeye devam ediyor. Ancak bunun karşısında Vodafone sadece uygulama dükkanlarından yükleme olanağı tanıyor. Türk Telekom ise bir oyun altyapısına sahip olsa da oyunlar internet ağından başka şekilde oynanamıyor. Bu da dünya oyun devleri ile aynı pazarda yer almaya yetmiyor, çünkü dünya ücretsiz ama içerisinde bir şeylerin satıldığı bir yapı üzerinden büyüyor.
Türkiye’de operatörlerin gelişme yönünde başarılı adımlar atmamaları sadece epin dünyasi ile alakalı değil. Aynı zamanda abonelik ve fatura bedelleri noktasında da dünya pazarında bir hayli geride kalıyor. Mesela abonelik bedeli olarak sunulan bazı uygulamalar veya resim servisleri için ek ücretler talep ediliyor bu da yine dünya rakipleriyle kesinlikle rekabet içersine giremediklerini gösteriyor.
Tüm bunların toplamında Turkcell’in operatörlük alanında geliştirdiği uygulamaları aradan çıkarttığımızda Türkiye pazarının büyük payına sahip olan Vodafone ile Türk Telekom, sadece var olan uygulamaları değerlendirerek para kazanıyorlar.
Turkcell ne yapıyor?
Turkcell, uygulama ve oyun alanında ciddi adımlar atıyor. Öyle ki yapılan reklamlardan ve uygulamalarından bunu net bir şekilde görebiliyoruz. Gamecell gibi Turkcell platformuna yakışmayan bir uygulamadan sonra operatörün bu alanda Orange Game ile işbirliği yapması kayda değer bir gelişme, zira şirket HTML formatında oyunlar geliştiriyor.
Gamecell Ne Oldu?
Turkcell’in oyun platformu Gamecell, sadece 6 ay dayanabildi. Öyle ki 21 Kasım 2016 tarihinde yaptığı açıklama şöyle;
“Oyun dünyasına Gamecell ile hızlı bir giriş yapan Turkcell, e-spor kategorisine özel etkinlikler düzenlemeye başlıyor.Gamecell, ilk turnuvalarını dünya çapında milyonlarca oyuncuya sahip MOBA oyunlarından biri olan League of Legends ve gençler arasında çok popüler olan Vainglory oyunları ile düzenliyor. ‘Gamecell Hive’ adıyla 12 Kasım’da başlayan ve iki ay sürecek turnuvada başarılı olan oyuncuları ise toplam 18 bin ABD Doları ödül bekliyor.”
Bu açıklama oyun sektöründe epeyce tartışmalara neden olmuş ve gelen yorumların büyük kısmı da olumsuz yönden. Gelen kulisler;
“Gamecell projesi markaları, içeriği vs hepsi Turkcell’e yakışmayacak düzeyde taklit, hem de dünyanın en büyük oyun firmalarından Com2us’ın hive ismini kullanıyorlar [1]. www.WithHive.com ve hive.gamecall.com/Hive sayfalarını karşılaştırırsanız, bunu daha iyi görebilirsiniz.
BIP eski moda HTML 5 oyunlar yaratan Orange Games ile anlaştı
Turkcell Gamecell olayından sonra ders almışa benziyor ki şirketin gözde aplikasyonu haline gelen BİP ile yeni adımlar atıldı ve HTML 5 oyunlar yaratan Orange Games ile anlaşma yoluna gitti. Ancak bunun da yeterli olmadığını söylemek gerekiyor. Zira şirket yayınladığı onlarca oyuna rağmen Türkiye’den pek rağbet görmemiş, rakamlar da bunu doğrular nitelikte. Alınan rakamlara göre Türkiye’de son 4 yılda toplamda sadece 204 bin kez indirme sağlayabilmiş.
Orange Games, genellikle bahis ve kumar oyunları yayınlayan bir şirket. Bu da Türkiye’deki oyuncuların ilgisini çekmiyor. Bir ikinci neden olarak yayınlanan oyunların 220 milyon dolarlık Türk mobil oyun pazarının beklentilerin çok altında olması olarak değerlendirilebiliyor. Bu da haliyle BİP’in beklentilerini karşılamasının çok zor olacağı düşüncesini uyandırıyor.
BİP Line, Kakao, WeChat’i örnek alıyor ama oyunlarda değil
Ekopay oyun pazarında bir şeyler yapmaya çalışıyor burası doğru ancak yanlış adımlar veya yanlış şeyleri örnek alıyor. BİP Line, Kakao ve Wechat’i örnek alıyor ama oyun alanlarında değil. Bahsettiğimiz oyun devleri dünya çapında adlarından söz ettirmişler, çünkü çalıştıkları şirketler; Tencent, NetMarble, NetEase, Nexon, NCSoft, SquareEnix gibi dev akıllı telefonlara oyun geliştiren isimler. Turkcell ise Orange Games ile anlaşmış ki yukarıda da dediğimiz gibi şirketin zaten hali hazırda lekesi bulunuyor.
Mobil oyunlar ihmal edilmemeli
Dünya genelinde bir kıyaslama yapıldığında Holywood’u geride bırakan online oyunlar, ülkemizde de çok fazlasıyla tercih ediliyor ama bu sadece oyuncular tarafından tercih ediliyor. Operatörlerin bu yönde adım atmamaları isabetli değil, yani mobil oyunlar alanını ihmal ettikleri gerçeği ile karşılaşıyoruz. Bu da 40 milyarlık bir piyasada zayıf olduğunu net bir şekilde gözler önüne seriyor.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.