İRAN’IN YOLLARINA TÜRKİYE’DEN KİMYASALLAR
Dünya petrol rezervinin yaklaşık yüzde 10’una sahip olmasına karşın beton yol projelerine yönelen İran, betonda kullanılan kimyasalları İzmir’den karşılıyor.
Asfalta göre yüzde 35 tasarruflu ve 2 kat kada uzun ömürlü olan beton yollar, 158,4 milyar petrol rezerviyle dünyada üçüncü sırada yer alan İran’nın gündemine girdi. İran Yol ve Kentsel Kalkınma Bakanlığı bir dizi beton yol projesi hazırlayarak çalışmalara başladı. İran, yeni beton yollar için yılda 5 milyar Dolar bütçe ayırdı. İlk etapta Mehrabad Havaalanı'ndaki üçüncü pist, İsfahan ile Şiraz arasındaki İmam Humeyni karayolu ve Kuzey Tahran otoyolu beton yol olarak yapılmaya başlandı. İran, yol projesinde kullanılan betonun iklim şartlarına ve yoğun araç geçişlerine uygunluğunu sağlamak için ihtiyaç duyduğu beton kimyasallarını ise Türkiye’den tedarik ediyor. Geçtiğimiz yıl İzmir’de kurulan yüzde 100 Türk sermayeli yapı kimyasalları firması Lyksor tarafından üretilen kimyasallar İsfahan ile Şiraz arasındaki İmam Humeyni karayolunun inşaasında kullanılmak üzere İran’a yola çıktı.
2 BİN TON KİMYASAL GÖNDERİLECEK
Yapı kimyasalları alanında Fildişi Sahili’ne gerçekleştirdiği ihracatla dikkat çeken Lyksor, henüz kuruluşunun birinci yılını doldurmadan yine adından çok söz ettirecek bir ihracata imza attı. Lyksor Yapı Kimyasalları’nın Bağyurdu OSB’de kurulu olan fabrikasında ürettiği kimyasallardan ilk etapta 200 ton İran’a gönderildi. Toplamda İran’a 2000 ton kimyasal gönderilecek. Lyksor, yıl sonuna kadar İran’a 500.000 Dolarlık kimyasal ihracatı gerçekleştirecek.
İRAN’IN İÇİN ÖZEL KİMYASALLAR ÜRETİLİYOR
Tam donanımlı bir AR-GE merkezleri bulunduğunu ve tüm üretim aşamalarını burada simüle ettiklerini belirten Lyksor Yapı Kimyasalları Yönetim Kurulu Başkanı Bimen Kadiroğlu, “Betonu oluşturan malzemelerde bölgesel değişiklikler olabiliyor. Bizim kimyasallarımızın da çimentodaki tepkisi farklı olabiliyor. Biz burada üretimi simüle edebildiğimiz için ihtiyaca göre üretim yapabiliyoruz. Her bölgenin ihtiyacı olan katkı maddesini özel üretiyoruz. Terzi işi üretim sistemimizden dolayı da İran bizi tercih etti. İran’da yapılan yollarda kullanılan betonun gereksinimi olan kimyasalları doğru analizlerle simüle ederek ürettik ve göndermeye başladık” dedi.
TÜRKİYE’DE BETON YOLA YÖNELMELİ
Petrol zengini bir ülke olan İran’ın beton yola yönelmesinin dikkat çekici olduğunu vurgulayan Kadiroğlu, “Asfalt konusunda dışa bağımlı bir ülke olmamıza rağmen hala asfalt yolda ısrarcı olunması anlamsız geliyor. Beton yollar asfalta göre hem yüzde 35 tasarruflu hem de çok daha uzun ömürlü oluyor. Yüzde 100 yerli üretimle gerçekleştirebileceğimiz beton yolların Türkiye’nin gündemine de gelmesi gerekiyor. Bazı bölgelerde az da olsa uygulamalar var. Ancak beton yolun milli bir politika olması gerekiyor” diye konuştu.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.