KDK’ya 5 yılda 41 bin 982 şikayet başvurusu geldi
CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer’in soru önergesine verilen yanıtta, Kamu Denetçiliği Kurumu’na (KDK) son 5 yılda 41 bin 982 şikayet başvurusu yapıldığını açıkladı
2017 yılında yapılan başvuru sayısında adeta patlama yaşandı. Geçen yıl 17 bin 131 olan başvuru sayısı, bir önceki yıla göre yüzde 210 oranında arttı.
CHP Milletvekili Ömer Fethi Gürer, yazılı soru önergesinde, “2017 yılında Kamu Denetçiliği Kurumu'na kaç adet şikâyet başvurusu yapılmıştır? Son 5 yıllık süreçte toplam şikâyet sayısı kaçtır? KDK'ya iletilen şikâyet dilekçelerinin yüzde kaçı cevaplandırılmıştır? Türkiye'de KDK'nın kararlarının yüzde kaçı uygulanmaktadır?” şeklinde sorular yöneltti.
CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer’in önergesine verilen yanıtta, KDK’nun 2012 yılında kurulduğu ve şikâyet başvurularının ise 29 Mart 2013 tarihinden itibaren alınmaya başlandığı ifade edilerek, elden, posta, e-posta, faks ve e-başvuru sistemi aracılığı ile alınan başvurular kapsamında, Kurumumuza 2013 yılı içerisinde 7638, 2014 yılında 5639, 2015 yılında 6055, 2016 yılında 5519 ve 2017 yılında ise 17.131 olmak üzere toplam 41.982 adet şikâyet başvurusu yapıldığı bildirildi.
2017 yılında yapılan 17.131 başvurunun, 2016 yılı başvuru sayısı olan 5.519 ile karşılaştırıldığında yüzde 210'lik çok ciddi bir artış oranının gözlendiği ifade edilen açıklamada, “Yapılan şikâyet başvurularının incelenmesi neticesinde, Başvurunun Geçersiz Sayılması, Birleştirme Kararı, Gönderme Kararı, İncelenemezlik Kararı, Dostane Çözüm Kararı, Karar Verilmesine Yer Olmadığına Dair Karar, Ret Kararı. Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı ve Tavsiye Kararı alınmaktadır. Kurumumuzun kuruluş amacı ve var olma sebebi dostane çözüm aramak ve bulmaktır. Bu doğrultuda kurumun yapmış olduğu katkı ve hizmetlerin düzgün ifade edilmesi ve bunun istatistiklere doğru yansıtılması "Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik'te Kurumumuzun kuruluş amacı doğrultusunda ve yapılan katkı ve hizmetlerini düzgün ifade edilebilmesini teminen "Dostane Çözüm Karan" eklenerek " 02/03/2017 tarihli ve 29995 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan değişiklik ile yürürlüğe girmiştir. Bu kapsamda 2013 - 31 Aralık 2017 tarihi itibariyle yapılan toplam 41.982 adet başvurunun 37.909 adedi (% 90,29'u ) sonuçlandırılmış olup, yıllar itibariyle verilen kararlarımıza ilişkin karar sonuçlandırılma yüzdesi (%) %90,29”dur” denildi.
Açıklamada şu ifadelere yer verildi: “Kurumumuzca verilen Tavsiye veya Kısmı tavsiye, kısmi ret kararlara ilişkin cevap veren idareler bazında uyum oranlan ise2013 yılında %27, 2014 yılında %39, 2015 yılında % 37, 2016 yılında ise %42, 2017 yılında ise % 65 oranında gerçekleşmiştir.
Diğer taraftan, şikâyet başvurusunun daha etkin ve hızlı bir şekilde çözüme kavuşturulmasını sağlayan uzlaştırma yoluyla uyuşmazlıkların çözümü usulü Kurumumuzca en sık başvurulan yöntemlerdendir. Bu yöntem doğrultusunda, 2013 yılında 184, 2014 yılında 123, 2015 yılında 161 ve 2016 yılında ise 80, olmak üzere toplam 548 adet dosya uzlaşma yöntemiyle çözüme kavuşturulmuştur.
2017 yılında ise "Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik'te" 02/03/2017 tarihli ve 29995 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan değişikliği ile Kurumumuzun kuruluş amacı doğrultusunda ve yapılan katkı ve hizmetlerini düzgün ifade edilebilmesini teminen "Dostane Çözüm Kararı" eklenmiş olup, uzlaşma kültürünün çerçevesi daha anlamlı hale getirilmiştir. Bu kapsamda; 01 Ocak-31 Aralık 2017 döneminde toplam "Çözüme Kavuşturulan Dosya Sayısı" 1887 olup, bunların 1575 adedi Dostane Çözüm Yolu ile, 312 adedi ise Gönderme Kararı ile gerçekleştirilmiştir…”denildi.
CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, ”6328 sayılı Kanunun 5. Maddesi gereğince “Kurum, idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla…”görevlendirilmiştir. 2013 yılından itibaren faaliyetlerini sürdürmektedir. 2017 yılındaki artış dikkate alındığında ülkemizdeki sorunların ve şikâyetlerin bir önceki yıla oranla yüzde 210 artmış olması dikkate değer bir durumdur. Kamuoyunda kurumun bilinirliğinin artması bu bağlamda daha çok sorun için başvurunun artacağı anlamına gelmektedir. Hükümet ülkeyi iyi yönetmemektedir. Bu durum halkın şikâyet ve taleplerinin yükselmesine neden olmaktadır” dedi.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.