Kimler fenomen olmak istemez? “Sosyal Medyada Büyüme”
Current Works Kurucusu ve yöneticisi Damla Çiğ Yoluk ile sosyal medyada büyüme konusunu ele aldık.
Damla Çiğ Yoluk, pazarlama sektörünün ayakları yere sağlam basan oyuncularından… Kurucusu, ortağı ve yöneticisi olduğu Current Works, yerelden globale pek çok işletme ve gerçek kişiye pazarlama hizmeti sunuyor. Modern teknolojileri pazarlama sektöründe yoğun bir şekilde kullanarak, uluslararası dijital pazarlama alanında önemli adımlar atan Current Works, hali hazırda, sosyal medya yönetiminden SEO’ya, açık hava reklamcılığından fuar standlarının üretimine kadar geniş bir alanda hizmet veriyor.
Elif Koru: Herkes Sosyal Medyada Olmalı Mı?
Damla Çiğ Yoluk: Açıkçası bu artık bir seçenek olmaktan çıktı demek yanlış olmaz. Artık neredeyse herkes sosyal medyada en azından bir platformu bir şekilde kullanıyor. Kaldı ki, günümüzde buna bir yaş aralığı dahi veremiyoruz. Özellikle Covid yasakları sırasında, az sayıda sosyal medya kullanmayan da bu platformlardaki yerini aldı. Eğer işletmeler bakımından konuşuyorsak, mevcut duruma bakarak cevabı kolaylıkla verebiliriz. İşletmelerin, neredeyse tüm internet kullanıcılarının yoğun olarak kullandığı sosyal medya platformlarında var olmamak gibi lüksü yoktur.
Elif Koru: İşletmeler Sosyal Medyada Nasıl Görünmeli?
Damla Çiğ Koru: Esasında bu konuda görüş ayrılığının varlığından söz edebilirim. Kimileri işletmelerin kurumsal kimlikleri ve ciddiyetlerini bozmadan ketum bir duruş sergilemesini uygun bulur. Bazı pazarlamacılar ise modern toplumun artık bu duruştan sıkıldığını ve markalarla etkileşim kurabildiklerinde onlara daha bağlı olduklarını iddia ederler. Ben bu iki görüşün tam ortasında yer almayı uygun buluyorum. İşletmelerin sadece ürün ve hizmet tanıtımı için kullandıkları, son derece statik ve sıkıcı hesaplar, diğer kullanıcıların ilgisini çekemez. Öte yandan, neşeli bir genç imajı veren bir sosyal medya hesabı, örneğin; çelik tencere üreticisi bir marka için uygun olmaz. Buradaki dengenin tutturulması çok önemlidir.
Elif Koru: İşletmeler, aktif sosyal medya kullanıcısı olmalı mı?
Damla Çiğ Yoluk: .Güncel olmayan, yani aktif olmayan hesapların arada bir yaptıkları gönderiler, kendilerini takip ediyor olsalar dahi, diğer kullanıcıların akışına düşmediği bilinen bir gerçek. Aktif hesapların gönderilerinin ise zaman içerisinde beğeni ve paylaşım miktarlarına bağlı bir öne çıkarılma durumu söz konusudur. Eğer bir hesap ilgi çekmeyen gönderiler paylaşmakta ısrar ederse, aktif olsa dahi kullanıcıların karşısına çıkmaz. Bu nedenle, aktif kullanıcı olmak ile ilgi çekmek ikilisine bir arada sahip olmak önemlidir.
Elif Koru: İşletmeler, sektörleri dışında konularda paylaşım yapmalı mı?
Damla Çiğ Yoluk: Yaygın öğreti, bunu yapmamaları yönünde. En çok, milli ve dini bayramlar ile özel günlerin anılması uygun görülürken, diğer konuların paylaşıma konu edilmemesi söz konusudur. Esasen ben bunu çok doğru bulmuyorum. Zira marka oluştururken, bir marka kişiliği oluştururuz. Bu kişilik sosyal medya hesaplarının da kişiliği olabilir. Neden marka herhangi bir konuda kendi fikrini dile getirmesin? Toplumsal olaylar, doğal afetler, ilgi çeken gündem başlıkları hakkında marka vizyonuna uygun paylaşımlar, uygun tasarımlarla pekala paylaşılabilir. Fakat bunu akıllıca yapmak gerektiğinin de altını çizmek gerekir. Gelişi güzel paylaşımlar kesinlikle zararlıdır.
Elif Koru: İşletmeler sosyal medyada büyüme için takipçi satın almalı mı?
Damla Çiğ Yoluk: Pazarlama dünyasının kanayan yarası sahte etkileşimdir. Biz bunu SEO’da da sosyal medyada da görürüz ki, bunun yıkıcı sonuçları vardır. Her şeyden önce, satın alınan takipçiler, sosyal medya platformları tarafından bir süre sonra tespit edilir ve bunları satın alan hesaplar cezalandırılır. Milyonlarca takipçisi olan hesapların, birkaç beğeni alması da satın alınan takipçi durumunun komik bir yansımasıdır. Takipçileriniz bu durumu elbette sorgular. Sorguyu yapan takipçi, eğer takipçi satın aldığınızı fark ederse, size olan güvenini bütünüyle kaybeder ki, bu durumda gerçek takipçilerinizi de yitirirsiniz. Bu nedenle; takipçi, beğeni ve paylaşım satın almanızı kesinlikle önermiyorum.
Elif Koru: Pekiyi sosyal medyada büyümek için reklam yapılabilir mi?
Damla Çiğ Yoluk: Elbette. Sosyal medya reklamları legal aksiyonlardır ve herkes bu yöntemi kullanabilir. Gerçek kişilerin hesaplarını büyütmeleri için çok daha etkin yöntemlerden söz etmek mümkündür ama işletmeler için etkili genişleme araçlarından birisi reklamlardır. Sponsorlu paylaşımlar, milyonlarca kişinin karşısına çıkabilir ve iyi oluşturulmuş bir gönderi, hesabın genişlemesini sağlayabilir.
Elif Koru: Konu etiketlerini kullanmak, sosyal medyada büyüme sonucunu doğurur mu?
Damla Çiğ Yoluk: Konu etiketleri, diğer isimleri ile hashtag yapıları, başta instagram ve Twitter olmak üzere, birçok sosyal medya platformunun hayati özelliklerinden birisidir. Gönderinizin ilgilenenlerin karşısına çıkması veya o etiketi özel olarak arayan ya da tıklayan kişilerin o gönderiye ulaşması için bu bağlantıları etkin ve doğru kullanmak gerekir. Tabii kimi hesapların yaptığı gibi, bütün metin alanını etiket ile doldurmak uygun değildir. Bu hem görüntü kirliliği hem de sosyal medya platformunun spam cezasına neden olur.
Elif Koru: Keşfet veya ana sayfa gibi alanlarda görüntülenmek nasıl mümkün olabilir?
Damla Çiğ Yoluk: Sosyal medya platformları, hesapların gönderilerini belirli kriterlere göre öne çıkarır. Bunların başında hesabın etkinlik frekansı, sonrasında gönderilerin beğenilme durumu ve içerik durumuna bakılır. Gönderilerinizin keşfet alanına düşebilmesi için açıklama metinlerinin doğru yazılması gerekir. Zira gönderi sınıflandırılırken, içeriğin ne anlattığına bakılır. Örneğin; Sevimli köpek başlıklı bir paylaşım, hayvansever hesapların ana sayfa veya keşfet ekranına düşer. Benzeri şekilde, mantar soslu makarna başlıklı bir paylaşım veya içeriğinde bu bilgilerin yer aldığı bir paylaşım da ilgililere ulaşır. Ayrıca bu veriler, reklam yayınlamasında da önemli birer unsurdur.
Elif Koru: Sosyal medyada büyüme için kullanılabilecek sihirli yöntemler nelerdir?
Damla Çiğ Yoluk: Bu sorunun bu şekilde sorulmuş olması önemli. Çünkü pek çok hesap sahibi, bazı küçük ataklar veya hileler ile sosyal medyada büyümenin mümkün olabileceğini düşünür. Bu mümkün değildir. Sosyal medyada gerçekten büyüyen hesapları incelediğinizde, bu hesapların gerçekten bir stratejik yönetim sürecinin eseri olduğunu görürsünüz. Hatta hesapları uzmanlar tarafından büyütülen kişiler, bu uzmanlarla yollarını ayırdığında bu hesaplar ilk günkü haline geri dönebilirler. Sosyal medyada büyüme sonucunu kendi bireysel yeteneklerini, evrensel ilkelerle birleştirerek elde edenler ise kolay kolay kullanıcı kaybı yaşamazlar. Tabii işletmelerin hesaplarını sosyal medya fenomenleri gibi yönetebilmesi mümkün olmayacaktır. Bu nedenle, bizler gibi sosyal medya yönetimi yapan firmalardan destek alır ve stratejik yönetim ile büyüyen hesaplara sahip olabilirler. Sözün özü; sihirli yöntem yoktur, sistematik ve bilinçli sosyal medya yönetimi ile emek vererek büyümek mümkündür.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.