Sanal Gerçeklik Hangi Sektörlerde Kullanılıyor?
Sanal gerçeklik, sadece oyunlarda değil pek çok farklı sektörde kullanılıyor. Örneklerle gerçek hayatta VR teknolojisinin nasıl kullanıldığını anlatıyoruz.
Sanal Gerçeklik Teknolojisinin Farklı Sektörlerdeki Kullanımı
VR teknolojisi çoğunlukla “oyun oynamakla” ilgilidir ve geri kalan tüm kullanımları sadece bilim kurgu filmlerine özgüymüş gibi görünür. Bu teknolojinin ağırlıklı olarak oyun sektöründe kullanıldığı doğrudur: Örneğin, 7 Slots casino giriş işlemini tamamlayarak bu gibi sitelerde yakın gelecekte VR oyunlar deneyebileceksiniz. Ancak sanal gerçeklik bundan daha fazlasını sunar ve aslında şimdiden pek çok farklı sektörde kullanılmaktadır. Bu makalede, örneklerle birlikte VR teknolojisinin gerçek hayatta nasıl kullanıldığından bahsedeceğiz.
Otomotiv endüstrisi
Sanal gerçeklik, bu sektörde mühendislerin ve tasarımcıların pahalı bir prototip üretmeye gerek kalmadan bir aracın görünümü ve yapısı üzerinde kolayca deneyler yapmasına olanak tanır. Honda, BMW ve Jaguar gibi markalar, tasarım ve mühendislik incelemeleri yapmak için yıllardır VR kullanıyor. Bu sayede, yeni araçların fiziki modellerini üretmelerine gerek kalmıyor: Sanal gerçeklik, tasarımdaki sorunları görmeyi ve çok sayıda test yürütmeyi çok daha kolay hale getiriyor. Ayrıca araç hattı başına üretilen prototip sayısını azaltarak ve tasarım sürecinde küresel bir iş gücünden yararlanarak otomotiv endüstrisine önemli büyüklükte tasarruf ettiriyor.
Sağlık sektörü
Sanal gerçeklik, sağlık hizmetlerinde de kullanılıyor. Örneğin, Kasım 2021'de ağrı azaltma tedavisi için EaseVRx adında bir teknoloji FDA tarafından onaylandı. Bu sistem, kronik ağrının azaltılmasına yardımcı olmak için bilişsel davranışçı terapi ve derin gevşeme, dikkati değiştirme ve içsel farkındalık gibi davranışsal ilkeleri kullanıyor ve farklı duyuları simüle ediyor. Sanal gerçekliğin yanık yaralanmalarında ağrı kesici olarak kullanıldığı bile oldu.
Sağlık çalışanları da bu teknolojiden yararlanabilir: Doktorlar kendilerini bir ameliyata daha iyi hazırlamak için VR kullanabiliyor. Osso VR gibi şirketler, cerrahların sanal gerçeklikte tıbbi cihazlarla etkileşime girmesine ve sanal vücutlar üzerinde ameliyat yapmasına olanak tanıyan yazılımlar ve donanımlar geliştiriyor.
Perakende sektörü
Çevrimiçi alışveriş yapma şeklimiz, 'metaverse' ile önemli ölçüde değişecek. Sanal gerçeklik vücut tarama teknolojisi ile, üzerimizde nasıl duracaklarını görmek için sanal dünyada kıyafetler deneyebileceğiz. Bu, yalnızca zamandan tasarruf sağlayan bir deneyim olmakla kalmayacak, aynı zamanda sektörün daha verimli işlemesini sağlayacak. Zira sipariş vermeden önce ürünün kendinize uyup uymadığını öğrenmek, iade ve yanlış sipariş gibi sorunları önemli ölçüde azaltacak.
Çeşitli şirketler şimdiden VR alışveriş deneyimini sunmaya çalışıyor. Mart 2023'te ikincisi düzenlenen Metaverse Moda Haftası'na katılan şirketler arasında Tommy Hilfiger ve DKNY gibi ünlü markalar da yer alıyordu. Ralph Lauren ve Gucci gibi markalar ise üst düzey müşterilerin koleksiyonlarına göz atabilmeleri için bir sanal mağaza sunuyor ve bu amaçla VR Studio Emperia adında bir şirket ile iş birliği yapıyor.
Turizm sektörü
İstanbul veya İzmir’deki evinizden ayrılmadan rehberli bir İspanya veya Fransa turuna çıkabildiğinizi düşünün: Sanal gerçeklik ile bunu kolayca yapabilirsiniz. Hatta dünyanın herhangi bir yerinden herhangi bir başka yeri koltuğunuzdan kalkmanıza gerek kalmadan ziyaret edebilirsiniz. COVID sürecinde ve sonrasında, VR turizm uygulamalarının sayısında önemli bir artış oldu ve bu gerçek dünyaya da yansıdı. Bazı örnekler verecek olursak:
- "Uçmadan Önce Deneyin" adlı VR deneyimi, herhangi bir yere gitmeden önce orayı sanal gerçeklikte dolaşabilmenizi sağlıyor. New York en popüler destinasyonlardan biri ve 5 dakikalık bir tur sunuyor. Bu tur, New York gezi rezervasyonlarında %190 artış sağladı: İnsanlar New York’u sanal olarak ziyaret ettikten sonra, gerçek dünyada da ziyaret etmeye karar verdi.
- VR Expeditions 2.0 adında bir başka deneyim, yüzlerce sanal gezi seçeneği sunuyor. Kullanıcılar, Roma'daki Colosseum'dan Mars'ın yüzeyine kadar çok farklı lokasyonları sanal bir rehber eşliğinde ziyaret edebiliyor.
Sanal gerçeklik teknolojisinin turizm sektöründeki kullanımının giderek yaygınlaşması, hatta belki de bu teknolojinin daha hızlı bir şekilde büyümesini sağlaması bekleniyor. Zira her yaş grubuna ve her deneyim seviyesine hitap edip çok etkileyici bir deneyim sunuyor.
Yapı sektörü (mimari)
Sanal gerçeklik, mimarların tasarım ve deneme süreçlerini önemli ölçüde değiştiriyor. Zira bu teknoloji bir binanın sadece nasıl görüneceğini değil, aynı zamanda nasıl hissettireceğini de görmeyi mümkün kılıyor. Örneğin, bir mimar fiziksel olarak inşa edilmeden önce projesinin bitmiş halini, yani gerçekte nasıl görüneceğini deneyimleyebilir ve gerekliyse gerçek zamanlı değişiklikler yapabilir. Bu, hem müşterinin hem de mimarın zamandan ve paradan tasarruf etmesini sağlar. Mimarlar yıllardır 3B modeller kullanıyor ancak bunlara halen 2B bir ekrandan bakıyor. VR teknolojisi ise, tasarımlarını daha derin düzeyde anlamalarına ve keşfetmelerine olanak tanıyor.
Yapı sektörü (iç tasarım)
Sanal gerçekliğin değiştirdiği tek şey binaların tasarımı değil: Onu iç tasarım için de kullanabilirsiniz. Bazı şirketler, aydınlatmadan havalandırmaya, mobilyalardan aksesuarlara kadar bir evin sanal gerçeklikteki bir kopyasını yaratarak her şeyi istediğiniz gibi değiştirebilmenizi ve sonuçları gerçek zamanlı görebilmenizi sağlıyor. Hatta hoşunuza giden bir eşya veya aksesuarı doğrudan sipariş edebilmeniz bile mümkün. Bir iç mimar, bu teknoloji ile çok daha hızlı çalışabilir veya ev sahiplerinin kendileri bir iç mimara ihtiyaç duymadan evlerini tasarlayabilir.
Eğitim sektörü
Eğitim sektörü sadece okullardan oluşmuyor: Şirketler de çalışanlarına düzenli eğitimler veriyor ve sanal gerçeklik teknolojisi bu eğitimleri daha kolay ve verimli hale getirmek için kullanılabiliyor. Örneğin, Walmart, 1 milyon çalışanına eğitim vermek için VR teknolojisini kullanıyor.
Sanal gerçeklik sayesinde risksiz bir alanda deneyimleyerek öğrenmek mümkün oluyor. Bu, farklı konulardaki eğitimler için de geçerli. Örneğin, VirtualSpeech adında bir şirket, topluluk önünde konuşma, aktif dinleme ve satış gibi sosyal beceriler için VR eğitimi sunuyor. Bu teknolojiyle mümkün olan deneyimsel öğrenme, edinilen bilgileri kalıcı hale getirme düzeylerini önemli ölçüde artırıyor. İnsanların VR ile 4 kata kadar daha hızlı öğrendiğini gösteren bazı çalışmalar bile bulunuyor.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.