21.YY Ebeveynlerinde BAŞARI Algısı

Pınar Yeşiltay Sevim

“Yeni bir şey yapmak veya bilindik bir şeyi başka bir yolla yapmak başarılı etkileşimler için hayati önem taşır.”

21.yy ebeveynleri olarak çocuklarımızın başarılarına odaklanmış haldeyiz. Gittikleri okullarda gösterdikleri başarılar ile çocuğumuzun kapasitesini değerlendirir, aldıkları notlara göre sınıflandırı olduk değerlerini. Oysa çocuğun akademik gelişimi dışındaki gelişimlerini görmezden gelme eğilimi gösteriyoruz sıklıkla. Benim her fırsattada bahsettiğim ayakkabı bağlayamayan, ağaca tırmanamayan, bakkaldan tek başına ekmek alamayan çocuklar yetiştirip okul başarısını öne çıkarır olduk. 

“Başarı nedir?” sorusunu sorduğum ebeveynlerden “aldıklar notları” anlatan cevaplar aldığımda her seferinde durup düşünürüm neden başarıyı salt akademik algılıyoruz diye. Elbette pek çok nedeni olmakla birlikte sanırım eğitim sistemindeki değerlendirme kriterlerinin ve toplum kabulünün bu yönde olması esas sebep. Matematikte, fende yüksek puanlar alan ama selamlaşmayı bilmeyen, insan ilişkileri gelişmemiş, toplumsal bakamayan ve bireysel çıkarlara odaklanmış nesiller yetiştiriyoruz elbirliği ile.

Oysa başarı her biri biricik ve özel olan çocukların her gün toplumsal, ahlaki, vicdani, sosyal yönden gelişmelerini de kapsayan bir kavram aslında. 

Her çocuğun ilgi ve yeteceği doğrultusunda bir önceki günden bir adım önde olabilmesi değil midir başarı? 

Yeni bir şey denemesi, hata yaptığında özür dileyebilmesi, farklı yetenekler keşfetmesi, akranları ya da büyükleri ile sağlıklı iletişim kurabilmesi, toplum normlarına uyum sağlayabilmesi, bazı şeyleri sorgulayabilecek kadar düşünmesi, aktif dinleyici olabilmesi, kendisini doğru ifade edebilmesi, okuduğunu anlayabilmesi, anladığını anlatabilmesi, vicdani gelişimini tamamlaması, bilerek ve karşılıksız iyilik yapması başarı değil midir?

Sevgili anne babalar çocuğunuzun başarısını değerlendirirken lütfen gelişim dönemi özelliklerini ve bu bağlanda edindikleri kazanımları da dikkate alın. Amacımız sadece analitik anlamda başarılı bir çocuk yetiştirmek olmamalı. Elbette okul başarısını önemsemeyin demek değil anlatmak istediğim ama okul başarısının tek kriter olmadığı hususunda farkındalık yaratmak. 

Çocuğunuzun aşağıdaki başlıklardaki gelişimlerinin ne düzeyde olduğunu incelemenizi ve yatırımını ona göre yapmanızı önemle rica ederim.

* Bilişsel / Duyuşsal Gelişim: Okuduğunu anlama, ifade edebilme, matematik alanlarına hakimiyet, sayısal alanlarda yeterlilik

* Psiko sosyal / Duygusal Gelişim: Akranları ve büyükleri ile sağlıklı iletişim kurma, baş edebilme becerileri, kendisini ve duygularını sağlıklı ifade edebilme,

* Psikomotor Gelişim: Sportif faaliyetlerde yeterlilik, fiziksel olarak yaşının gerekliliklerini yapabilme, el göz koordinasyonu kurabilme, kalem tutma, yazı yazma, vücut uzuvlarını kullanabilme (ağaca tırmanma, ayakkabı bağlama, kendi kendini besleyebilme)

Özbakım / Bireysel Gelişim: Öz bakımını gerçekleştirebilme

 Dil Gelişimi Alanı: Sözel ifade yeteneği, ezber, 

Vicdani gelişim: insan olabilme erdemi kazanma

Toplumsal normlara uyma

Ahlaki değerlere uyum sağlama

Pınar Yeşiltay Sevim

 

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.