Geçtiğimiz günlerde Resmi Gazetede yayınlanan karar göre, internetten üzerinden yapılan alışverişlerin iade ücretleri artık tüketiciler tarafından karşılanacak. Bu karara ek olarak akıllı telefon, tablet, akıllı saat gibi elektronik cihazların kutuları açılmamış olsa bile iade edilemeyecek. 1 Eylül'den itibaren uygulanmaya başlayacak söz konusu kararla internet üzerinden satın alınan elektronik cihazlarda koşulsuz iade dönemi de sona erecek. İade yalnızca satın alınan ürünün kusurlu olması halinde gerçekleşecek.
Avukat Muhammet Emin Akbudak, alınan kararla cayma hakkının kaldırıldığını bildirerek, “Tüketiciye daha kolay diyebileceğimiz bir süreç izleniyordu. Zira yapılan alışverişlerde 14 içerisinde koşulsuz şartsız olarak iade hakkı söz konusuydu. Yeni yapılan düzenlemeyle birlikte cep telefonu ve tablet benzeri elektronik eşyalarda bu cayma hakkı kaldırıldı. 14 içerisinde dahi olsa artık cayma hakkını kullanamayacağız. Bunun yanı sıra yapılan alışverişlerin iadesinde veya değişiklik süreçlerinde kargo şirketleriyle yapılan işlemlerde ise kargo ücreti tüketiciye yansımıyordu. Almış olduğumuz ürünü kargo şirketine götürüp, iade koduyla birlikte verip, devamında takibini bekliyorduk. Ancak bu süreçten sonra bu ücretlerde tüketiciye ait olacak" ifadelerini kullandı.
Tüketici ve satıcı arasında oluşabilecek anlaşmazlıklardan dolayı tüketici mahkemelerinde yoğunluk olabileceğini söyleyen Akbudak, “Öncesinde koşulsuz, şartsız iade edilen ürünler doğrudan kabul edilmek zorundaydı. Ancak şu andan itibaren yeni yönetmelikle birlikte ayıplı ve yanlış mallar olduğu zaman iadeler kabul edilecek. Tüketicinin ayıp olduğunu iddia ettiği kısma, satıcı ayıplı olmadığını diyebilecektir. Dolayısıyla tüketici hakem heyetlerine, tüketici mahkemelerine başvurular daha da çoğalacaktır” dedi.