İzmir Ticaret Odası (İTO) Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş, pek çok sektörde lider olan İzmir’in iddialı sektörlerinden birisi olan ayakkabı sektöründe de hızla geliştiğini söyledi. Türkiye’nin ayakkabı sektöründe büyük potansiyeli olduğunu belirten Demirtaş, “2009 yılında 289,4 milyon dolar olan Türkiye ayakkabı ihracatı, 2016 yılını 704,1 milyon dolar ihracat ile kapattı. Türk ayakkabı sektörü, Rusya ve İtalya gibi ayakkabı ve deri pazarının güçlü aktörlerine kafa tutacak pozisyona geldi. Ancak hala ihracat yoğun olarak yapılmıyor. Dünya ayakkabı ihracatı içinde Türkiye’nin payının yüzde 0,49 olması, yoğunlukla yurt içine mal verildiğini gösteriyor. 2009 yılında 539,4 milyon dolar olan ayakkabı ithalatı ise 2016 yılında 734,3 milyon dolara ulaştı” dedi.
Hedef İzmir’den 100 milyon dolarlık ayakkabı ihracatı
Türkiye’nin ayakkabı sektöründe dış ticaret açısından eksi verdiğini belirten Demirtaş, İzmir’de ise tam tersi bur durum olduğunu söyledi. İzmir’in, Türkiye ayakkabı ihracatının yüzde 4,9’unu tek başına üstlendiğine dikkat çeken Demirtaş, “İzmir’de ayakkabı ihracatçısı sayısı 61. Türkiye’nin İstanbul’dan sonra en fazla ayakkabı ihracatı yapan firması kentimizde yer alıyor. İzmir’deki ihracatçı sayısının 4 bin 627 olduğu dikkate alındığında, İzmir’deki ihracatçıların yaklaşık yüzde 1,3’ü ayakkabı sektörü ihracatı yapıyor. İzmir ayakkabı ihracatı 2009 yılında 19,6 milyon dolar iken 2016 yılında 34,6 milyon dolara ulaştı. Aynı dönemde ayakkabı ithalatı ise 16,6 milyon dolardan 10,1 milyon dolara düştü. İzmir’de ayakkabı sektörü 2016 yılında 24,5 milyon dolarlık bir dış ticaret fazlası verdi” diye konuştu.
“En az yüzde 1 pay almalı”
Bu gelişimin temelinde Işıkkent Ayakkabıcılar Sitesinin kuruluşunun olduğunu belirten Demirtaş, devamında Oda olarak sektöre büyük destek verdiklerini söyledi. Eğitim, fuar, ur-ge teşvikleri ile pek çok Oda üyesinin ilk defa ihracat yapmaya başladığını belirten Demirtaş, özellikle İzmir’de düzenlenen Shoexpo Fuarı’na büyük destek verdiklerini ve alıcılar ile İzmirli üreticileri buluşturduklarını söyledi. Demirtaş, “Üyelerimiz artık moda ve tasarımın önemini kavradı. İzmir Ekonomi Üniversitesinde yetişen tasarımcılar ile de onlara destek veriyoruz. Ayakkabı Meslek Komitemiz de sektörün gelişimi için yoğun bir çalışma içinde.
Türkiye ayakkabı üretiminin merkezlerinden birisi olan İzmir’de ayakkabı sektörünün daha da büyümesi için dış ticaret rakamları mutlaka daha yukarılara taşınmalı. Türkiye, dünya ayakkabı pazarından en az yüzde 1 pay almalı. Biz de İzmir olarak, bu pastadan en yüksek payı almalıyız. Yüksek oranda yerli imalatı yapan ayakkabı sektörü, Türkiye genelinde 1 milyar dolar, İzmir’de ise 100 milyon dolar ihracat barajını kısa zamanda aşma hedefine odaklanmalı ve ben bu hedefe ulaşılacağına inanıyorum” şeklinde konuştu.