CHP İzmir milletvekili ve TBMM Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu üyesi Mustafa Ali Balbay 15 Temmuz 2016 tarihinde Fetullahçı Terör Örgütü (FETÖ) tarafından gerçekleştirilen darbe girişimi sonrası, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ilk, orta ve İmam Hatip Ortaokullarımızda ders kitabı olarak okutulan 34 ayrı kitabın müsteşarlık talimatıyla dağıtımının durdurulmasını TBMM gündemine taşıdı.
14 yıldır Milli Eğitimde yaşanan çöküşün sorumlusunun kim olduğunu Bakan İsmet Yılmaz’a soran Balbay, “2016 – 2017 eğitim öğretim dönemine başlayalı yaklaşık bir ay oldu. Ancak halen ilk, orta ve İmam Hatip Ortaokullarımızda öğrencilerimizin ders kitapları tamamlanmadı. 15 Temmuz sonrası OHAL kapsamında çıkarılan KHK’lar aracılığı ile bu terör örgütüne hizmet ve finansal destek sağlayan bazı kitap, dergi, gazete ve yayınevleri kapatıldı. Bu kapsamda Milli Eğitim Bakanlığı da bu terör örgütüne hazırlattığı, bastırdığı ve dağıttırdığı kitapları yasakladı” diye konuştu.
Yasaklanan kitapların kaç dönem öğrencilere ders olarak verildiğini, öğrencilerin bu kitapların içeriğinden olumlu ya da olumsuz nasıl etkilendiklerine dikkat çeken Balbay şöyle devam etti:
“Bakanlık 14 yıldır yap-boza çevirdiği eğitim sisteminin sonunda yıllardır içeriklerine olur verdiği bu kitapları yasaklamıştır. Şimdi bu kitaplarla öğrenim görmüş çocuklarımızın velileri başta olmak üzere kamuoyuna açıklama yapmak zorundadır. Bu kitaplar hangi içerikleri nedeniyle yasaklanmıştır? Çocuklarımız hangi etki altındadır? Bu çocuklarımız bundan sonraki eğitim öğretim dönemlerinde hangi pedagojik yöntemlerle sakıncalı bulduğunuz bilgileri unutacak ve güvenilir hangi bilgilerle donatılacaktır?”
Detaylı bir şekilde incelendiğinde temel değerlerimizin ağırlıklı olarak verildiği derslere ait kitapların yasaklandığını ifade eden Balbay sözlerini şöyle sürdürdü:
“Kuran’ı Kerim’den Hz. Muhammed’in hayatına, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi’nden Temel Dini Bilgiler dersine kadar 34 kitabın yasaklandığını görüyoruz. Bu kitaplarda hangi sakıncalı bilgilerin verildiğini ve yasak gerektirdiğini bakanlık yetkilileri mutlaka açıklamalı. Bunun yanı sıra Fen Bilgilerinden Sosyoloji ’ye, Bilgi İletişimden Coğrafya ’ya pek çok temel konular yer almaktadır.”
Balbay 2016 – 2017 eğitim öğretim yılında dağıtımı durdurulan ve yasaklanan ders kitaplarını şöyle sıraladı:
Türkçe 6. Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabı (Dörtyol Yayınları)
Türkçe 8. Sınıf Ders Kitabı (Dikey Yayınları)
Ortaöğretim Hz. Muhammed'in Hayatı 12
İmam Hatip Ortaokulu Temel Dini Bilgiler 5
Ortaokul Kuran'ı Kerim Dersi 6
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5
Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Hz. Muhammed’in Hayatı 6
İlköğretim Türkçe 6
İlköğretim Sosyal Bilgiler 7
İlköğretim Türkçe 8
İlköğretim Türkçe 2
Ortaokul Fen Bilgileri 6
İlköğretim Türkçe 5
Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Spor Psikolojisi 12
Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Spor Psikolojisi 11
Anadolu Öğretmen Liseleri Öğretim İlke ve Yöntemleri
Ortaöğretim Sosyoloji
Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Spor Yönetimi ve Organizasyonu
Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Spor ve Beslenme
Ortaöğretimde Demokrasi ve İnsan Hakları
Ortaöğretim İngilizce 2-3
Bilgi ve İletişim Teknolojisi
Ortaöğretim Coğrafya 11
Ortaöğretim İşletme
Ortaöğretim İngilizce 9
Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 10
Güzel Sanatlar Lisesi Sanat Tarihi 12
Anadolu Öğretmen Lisesi Öğretmenlik Mesleğine Giriş
Sosyal Bilimler Lisesi Diksiyon ve Hitabet Öğretmen Kılavuz Kitabı
Ortaöğretim Üç Boyutlu Sanat Atölye 10
Ortaöğretim İngilizce 1-2
Ortaöğretim Coğrafya 12
Kuran'ı Kerim 7
Sosyal Bilgiler 6
Balbay Bakan İsmet Yılmaz’dan şu 9 sorusuna yanıt istedi:
Yukarda belirtilen 34 adet kitabın yasaklanmasını gerektiren içerikleri ayrı ayrı nedir?
Bu kitaplar bahse konu okullarda kaç dönem ders olarak verilmiştir?
2016 – 2017 öğrenim dönemine kadar ders olarak almış öğrencilerimizin üzerindeki olumlu/olumsuz etkileri nelerdir? Bu etkileri hangi pedagojik yöntemlerle gidereceksiniz?
Bu kitaplar ülkemizin bütün bölge, il ve ilçelerinde serbest satıcılardan toplatılmış ve kurumsal arşivlerden, kütüphanelerden çıkarılmış mıdır?
Kuran’ı Kerim’den - Hz. Muhammed’in Hayatına, Fen Bilgilerinden – Sosyoloji ’ye, Bilgi İletişimden – Güzel Sanatlara, İşletmeden – İngilizceye kadar ilk, orta ve İmam hatip okullarında çocuklarımıza hangi sakıncalı bilgiler verilmiştir?
Bu bilgilerin kitaplarda yer almasına göz yuman bakanlık yetkilileri kimlerdir? Sorumlulara hangi idari ve cezai işlemler yapılmıştır?
Ülkemizin çeşitli il ve ilçelerinde okuma-yazma salonu yada başkaca isimler altında faaliyet yürüten tarikat, cemaat ve derneklerin kullandıkları kitaplar bakımından hükümetinizce bir inceleme/değerlendirme söz konusu mudur? Bulgular nelerdir?
Temel değerlerimizin ağırlıklı verildiği derslerde bile bu denli yasak gerektiren konular işlendiğine göre, bu kitapların yerine okutulacak alternatif kitapların hazırlanmasında bakanlık olarak hangi önlemleri aldınız? Hazırlanan kitaplar öğrencilerle ne zaman buluşacaklar?
- 14 yıllık hükümetleriniz sonucunda Milli Eğitimde her alanda yaşanan çöküşün başlıca sorumlusu kimdir?