Değerli Okurlarım ;
Bu gün sizlere yeni zorunlu trafik sigortası sistemini ile ilgili ilgili bilgiler vermek istiyorum.
Zorunlu trafik sigortası sisteminin sürdürülebilirliği bakımından sigorta primlerinin sigorta şirketleri için sunulan teminatları karşılayacak, sigortalılar için de ödenebilecek seviyede olması büyük önem arz etmektedir. Özellikle 2015 yılının ikinci yarısından itibaren zorunlu trafik sigortası primlerinde meydana gelen yükselişin toplumun geniş bir kesimini etkilediği aşikârdır. Zorunlu trafik sigortası primlerindeki söz konusu yükseliş Müsteşarlığımızca dikkatle izlenmiş olup; bu süre zarfında başta 2918 sayılı Kanun olmak üzere ilgili mevzuatta gerekli değişiklikler yapılarak zorunlu trafik sigortalarında fiyatlama istikrarını bozan yapısal sorunlara karşı hukukî güvence sağlanmıştır.
Buna göre getirilen sistemin esasları şu şekildedir.
1) Sistem her bir araç türünde 7 basamaktan oluşmaktadır. Basamakların açıklaması şu şekildedir.
a. (Prim artırımı ve indirimi içermeyen 4. basamak) İşleten sıfatıyla ilk kez trafiğe çıkacaklar için 4. basamak uygulanır.
b. (Prim indirimi uygulanan 5, 6 ve 7. basamak) Sigorta sözleşme süresi içinde işleten için herhangi bir tazminat ödemesi yapılmaması durumunda, müteakip sigorta sözleşmesinde bir üst basamak uygulanır.
c. (Prim artırımı uygulanan 3, 2 ve 1. basamak) Sigorta süresi içinde meydana gelen her maddi tazminat ödemesi için müteakip sigorta sözleşmesinde bir alt basamak, her sakatlanma veya destekten yoksun kalma tazminat ödemesi için iki alt basamak uygulanır.
Diğer taraftan, araç grupları ise otomobil, kamyonet, motorsiklet, traktör, minibüs (sürücü dahil 10-17 koltuk), kamyon, çekici, otobüs (sürücü dahil 18-30 koltuk), taksi, iş makinesi, otobüs (sürücü dahil 31 ve üzeri koltuk), özel amaçlı araç, römork, tanker ve tarım makinesinden oluşmaktadır.
2) Dikkatli sürücüyü ödüllendiren, dikkatsiz sürücüyü caydıran bir sistemdir. Örneğin; İzmir’de en az üç yıl hasarsız araç işleteni için tavan prim 444 TL iken, son bir yılda en az üç kaza yapan işletenin tavan primi 2.018 TL olarak belirlenmiştir.
3) Sistem, illeri 8 gruba bölünmüştür. Her bir grup ilin trafik yoğunluğu ve kaza istatistikleri dikkate alınmıştır. Diğer bir ifadeyle, hasar frekansı yüksek olan illerde primler daha yüksek, düşük olan illerde ise daha düşük prim tavanları belirlenmiştir. İzmir indirim ve artırım uygulanmayacak Yalova, Kayseri ve Erzurum ile aynı gruptadır.
4) Bu sistemin yürürlüğe 12.04.2017 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiş olup, bu tarihten önce akdedilmiş olan zorunlu trafik sigortası poliçeleri iptal edilerek yeni poliçe düzenlenmeyecektir.
5) Söz konusu azami primlerden de anlaşılacağı üzere, dikkatli sürücü ile dikkatsiz sürücü arasında ciddi prim farkı bulunduğundan, vatandaşlarımızın bu durumu göz önünde bulundurarak daha dikkatli araç kullanmaları, hem can ve mal kaybını azaltacak hem de zorunlu trafik sigortası primlerini düşürecektir. Buna göre İzmir ilinin sigorta prim tablosu aşağıdaki gibidir. Tabloda gösterilen tutarlara SGK payı, aracı komisyonu ve masraf payları, BSMV, Trafik Hizmetlerini Geliştirme Hesabı ve Güvence Hesabı dahildir. Diğer bir ifade ile sigortalının ödeyeceği azami tutarlardır.
ARAÇ GRUBU | BAS. 1 | BAS. 2 | BAS. 3 | BAS. 4 | BAS 5 | BAS. 6 | BAS. 7 |
Otomobil | 2.018 | 1.614 | 1.211 | 807 | 686 | 565 | 444 |
Kamyonet | 2.638 | 2.110 | 1.593 | 1.055 | 897 | 739 | 580 |
Motors. | 823 | 658 | 494 | 329 | 280 | 230 | 181 |
Traktör | 413 | 330 | 248 | 165 | 140 | 116 | 91 |
Minibüs (10-17) | 3.545 | 2.836 | 2.127 | 1.418 | 1.205 | 993 | 780 |
Kamyon | 5.645 | 4.516 | 3.387 | 2.258 | 1.919 | 1.581 | 1.242 |
Çekici | 9.460 | 7.568 | 5.676 | 3.784 | 3.216 | 2.649 | 2.081 |
Otobüs(18-30) | 5.063 | 4.042 | 3.032 | 2.021 | 1.718 | 1.415 | 1.112 |
Taksi | 5.223 | 4.178 | 3.134 | 2.089 | 1.776 | 1.462 | 1.149 |
İş Makine | 1.725 | 1.380 | 1.035 | 690 | 587 | 483 | 380 |
Otobüs (31 ve üze | 12.518 | 10.014 | 7.511 | 5.007 | 4.258 | 3.505 | 2.754 |
Özel Amaçlı Araç | 5.500 | 4.400 | 3.300 | 2.200 | 1.870 | 1.540 | 1.210 |
Römork | 1.140 | 912 | 684 | 456 | 388 | 319 | 251 |
Tanker | 3.590 | 2.872 | 2.154 | 1.436 | 1.221 | 1.005 | 790 |
Tarım makinesi | 613 | 490 | 368 | 245 | 208 | 172 | 135 |
Söz konusu asgari ve azami primlerden de anlaşılacağı üzere, dikkatli sürücü ile dikkatsiz sürücü arasında ciddi prim farkı bulunduğundan, bu durumu sürücülerin daha dikkatli araç kullanmalarını sağlayacak, hem can ve mal kaybını azaltacak hem de zorunlu trafik sigortası primlerini düşürecektir.
Değerli Okurlarım ; sanırım bundan sonra hepimiz daha dikkatli araç kullanacağız.
Unutmamalı ki; dikkat, hiçi her şeye dönüştürür. (Goethe)