Duygusal zekanın iş ilişkileri geliştirmek, sağlıklı, üretken iş yeri ve organizasyon kültürü yaratmak için son derece kritik ve güçlü bir araç olduğu günümüzde, organizasyonun başındaki Liderlere herkesten çok görev düşüyor. Başarılı bir organizasyonda bu başarının en büyük etkeni Liderlerin özelliklerine bakıldığında ise, hemen hepsinde tespit edilen ortak noktalar var. Ne tesadüftür ki bu ortak özellikler de ”Duygusal Zeka” ile doğrudan bağlantılı.
Geçmişten bugüne yapılan araştırmaların ışığında Duygusal Zekası gelişmiş Liderler’in özelliklerini 5 maddede kategorize etmek mümkün;
Öz Farkındalık :
Duygusal zekanın temel yapı taşlarından biri olduğunu söyleyebileceğimiz Öz Farkındalık; “iç gözlem yapabilme yeteneği ve kişinin kendi bilgi, görgü, yetenek ve yeterliliklerini bilip, eksikliklerinin, gelişime açık yönlerinin farkında olması” olarak tanımlanabilir. Öz farkındalıkta kişinin kendi güçlü ve zayıf yönlerini sadece bilmesi yeterli değildir, kişi aynı zamanda kendisine ilişkin bu özellikleri açıklıkla kabul etmelidir. Kişinin kendi özelliklerinin farkında olması ve bunları açıklıkla kabul etmesi, yaşanan olumsuzluklarda sorun yaratabilecek yönlerini profesyonelce kontrol edebilmesini sağlar.
Öz Yönetim:
Kişinin, öfke ve stres gibi yıkıcı duygularını kendisine ve çevresindekilere zarar vermeyecek şekilde yönetilebilmesi, aynı zamanda bu duyguları yapıcı bir şekilde yönlendirilebilmesi yeteneğidir. Özellikle kriz dönemlerinde kendini gösteren bu yetenek, Liderlerin sadece kendi duygularını değil ekibinin duygularını da yönetebilmesi için son derece önemlidir. Bu yeteneğe sahip olan yöneticiler aynı zamanda motivasyon yeteneği son derece gelişmiş kişilerdir ve ekiplerini her koşulda motive etmeyi başararak hedeflenen sonuçlara ulaşırlar.
Empati:
Hayatın her alanında önemli olan Empati, çalışanları yönetme konusunda bir Liderde olması gereken en önemli özelliklerden biri. Karşısındakinin duygularını anlamaya yönelik gerçek çaba sarf eden yöneticiler, birlikte çalıştıkları takım arkadaşlarını daha iyi tanırlar. Böylelikle herhangi bir durum karşısında onların vereceği tepkiler ve bu tepkilerin nasıl yönetileceğine ilişkin fikir sahibi olurlar. Tanımak, iyi yönetmenin en büyük anahtarıdır. Bu nedenle de başarılı Liderlerin en büyük özelliklerinden biri, gelişmiş empati yetenekleridir.
İlişki Yönetimi:
İyi ilişkiler kuran Yöneticiler bu yönleri ile ekibine örnek olurken, çalışanlar arasında da iyi ilişkiler kurulmasını sağlarlar. Başarılı liderler, ekibini iyi tanıyan, onları iyi yönlendiren ve birbirleri ile iletişimlerini iyi koordine eden yöneticilerdir. Duygusal zekası gelişmiş liderlerin kurduğu ilişkilerde samimiyet, açıklık, şeffaflık, ikna etme yeteneği ve sorun çözen yaklaşımlar öne çıkar.
Etkili İletişim:
Kurduğumuz iletişim tarzı bizlerin çevre tarafından nasıl algılanacağımızın temelini oluşturur. Farklı kültür ve eğitimlere sahip birçok kişinin olduğu iş yerlerinde çalışanları iyi yönetebilmek için Liderlerin mutlaka etkili bir iletişim yeteneğine sahip olması gereklidir. Kriz ve çatışmalara çok yatkın bir zemin olan çalışma ortamlarında Liderin kullandığı iletişim dili, çalışanlar ile kurduğu duygusal bağlar, tutum ve davranışları, ortama hakim olan genel atmosferi de belirler. Çok disiplinli, çalışanları ile iletişimde olmayan, sözlü iletişim yerine, yazılı iletişimi tercih eden, kuralcı liderlerin başta olduğu çalışma ortamlarında gergin, mutsuz ve negatif havanın hakim olması gibi.