Ege Otomotiv Derneği (EGOD) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Torun, “Çip sıkıntısı yüzünden küresel otomotiv firmaları üretim düşürme trendine girdiler. Bu da 2021 yılının özellikle son döneminin, sektör açısından zor geçeceğini gösteriyor” dedi.
Araç tedariki sorunu
Bu süreçte ÖTV düzenlemesinin Türkiye otomotiv sektöründe bir heyecan yarattığını ancak bazı olumsuz uygulamalar nedeniyle son tüketicinin indirimli araçlara sahip olmakta zorlandığını söyleyen EGOD Başkanı Torun, “Bazı bayiler ile galericilerin işbirliği nedeniyle indirimli araçlar bayiye gelmeden satıldı. ÖTV düzenlemesi sonrası indirimli araç almak için bayiye gelen bireysel kullanıcı zaten küresel çip krizi nedeniyle üretimi azalmış araçlara ulaşmakta zorlanıyor. Bununla birlikte alüminyum, bakır, demir, çelik gibi hammadde fiyatları başta olmak üzere, üretim girdi maliyetlerindeki yükseliş; ayrıca konteyner bulunabilirlilik ve konteyner fiyatlarındaki orantısız yükselme sorunu beraberinde araç tedarikinde sorunlara sebep oluyor” diye konuştu.
“Geçen yıla göre artış yanıltmasın”
Otomotiv sektörüne dair yapılan araştırmada 2021 yılı Ocak-Ağustos döneminde otomobil ve hafif ticari araç pazarının yüzde 24,3 oranında arttığını, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarının 2021 yılı Ocak-Ağustos döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 24,3 artarak 501 bin adet olarak gerçekleştiğini söyleyen Torun, “Pandemi döneminin en keskin olduğu 2020 dönemine göre rakamlar yükseliyor gibi görünse de pandemi öncesi satış ve üretim rakamlarına ulaşmaya daha çok uzağız. Üstelik otomobil ve hafif ticari araç pazarı 2021 Ağustos ayında azaldığını da hatırlatalım. Çip sorunu, ÖTV indiriminin son tüketiciye yansımasındaki zorluklar, döviz ve enflasyondaki yüksek seyir otomotiv sektörünü 2021 yılı için zor bir yıl yapıyor” dedi.