Türkiye’de devlet üniversiteleri arasında ilk Girişimcilik ve Yenilikçilik Bölümünün Ege Üniversitesi tarafından hayata geçirildiğini belirten Rektör Prof. Dr. Necdet Budak, Türkiye’nin yenilikçi ve teknoloji tabanlı üretim ile büyümesine katkı sağlayacak girişimci gençleri yetiştirdiklerini söyledi.
Türkiye’nin teknoloji tabanlı büyüme hedefine destek olmak amacıyla devlet üniversiteleri arasında ilk Girişimcilik ve Yenilikçilik Bölümü, Ege Üniversitesinde hayata geçirildi. KOSGEB tarafından akredite edilen bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler KOSGEB Girişimcilik Sertifikası ve mezuniyetlerinin ardından işletme kurmaları halinde bir kısmı geri ödemesiz 100 bin TL destek almaya hak kazanıyor. 2015 yılından bu yana farklı bölümlerden 697 öğrencinin bu bölümde, Ar-Ge, inovasyon, girişimcilik ve fikri mülkiyet hakları konusunda eğitim aldığını belirten Rektör Prof. Dr. Necdet Budak, “Ege Üniversitesi sadece bugünü değil, yarını da düşünüyor. Türkiye’nin büyümesi ve geleceği, yenilikçi ve teknoloji uyumlu girişimlere ne kadar yatırım yaptığı ile doğrudan ilgili. Sadece ucuz işgücü ve fason üretim ile istenilen ekonomik büyümeye ulaşamayız. O yüzden de Ege Üniversitesi olarak hedefimiz, yenilikçi ve girişimci kapasitesini arttıran ve teknolojiyle uyumlu hale getiren bir üniversite olmak. Bunu da, bugünden öğrencilerimizi bu bakış açısıyla yetiştirmekle sağlayacağımıza inanıyoruz. Ege Üniversitesi’ne giren ve girişimci olmak isteyen öğrencilerimizin de mezun olup şirket kurana kadar ki her aşamada yanında olmak için çabalıyoruz. En temelde hedefimiz ise iş arayan mezunlar değil, yenilikçi fikirleriyle kendi iş alanını oluşturan girişimci mezunlar vermek” dedi.
EÜ EBİLTEM-TTO Müdür Vekili ve Girişimcilik ve Yenilikçilik Bölüm Başkanı Doç. Dr. Serdal Temel, Ege Üniversitesi İnovasyon ve Girişimcilik Ekosistemini geliştirmeye yönelik faaliyetlerin ilk adımını oluşturan bölümün, EÜ EBİLTEM-TTO, Ege Teknopark ve nüvEGE Kuluçka Merkezi ile işbirliği halinde çalıştığını söyledi. Bölüm danışma kurulunda, Minnesota Üniversitesi’nden Prof. Dr. Shaker Zahra gibi inovasyon alanında dünyada en fazla referans gösterilen isimlerin yer aldığına dikkat çeken Doç. Dr. Temel, öğrencilikten teknoloji tabanlı ürün üretimine giden süreci şöyle özetledi:
GİRİŞİMCİLİK EKOSİSTEMİ ÖĞRENCİLER İÇİN ÇALIŞIYOR
“Eğitim içeriğinde, teori, başarılı ve başarısız örneklerin paylaşılması, örnek olaylar, fikir geliştirme ekip çalışması ve sunum bulunuyor. Biz de sunumların ardından kendilerine geri bildirim yapıyoruz. Bu süreci başarı ile tamamlayan ve eğitim süresinde bir iş fikri geliştiren öğrenciler EBİLTEM-TTO tarafından sadece Ege Üniversitesi öğrenci ve akademisyenleri için geliştirilen ve TÜBİTAK tarafından desteklenen meristemEGE Girişimcilik Eğitimi’ne yönlendiriliyor. Bu süreci de başarı ile tamamlayanlar verilen iş planı hazırlama desteği ve mentörlük eğitiminden sonra TÜBİTAK Bireysel Genç Girişim Programına yönlendiriliyor. Başarılı olanlar TÜBİTAK’ın 150 bin TL’lik girişim desteğini almaya hak kazanıyor. Bu desteği alanlar nüvEGE Kuluçka Merkezinde şirket kurup yine Ege Üniversitesinin Protelye Tasarım Merkezinde endüstriyel tasarımcılar eşliğinde fikirlerini prototip bir ürün haline getiriyor. Tüm bu süreçleri EBİLTEM-TTO tarafından oluşturulan MentörSEA mentörleri desteğinde tamamlayan girişimciler, Ege Üniversitesi Teknopark’ta bir teknoloji şirketi olarak yer alıyor.”
MULTİDİSİPLİNER EĞİTİM
Teknoloji ihracına kadar giden sürecin Ege Üniversitesinde tanımlı, yetişmiş uzman ekipler tarafından yönetilen bir yapı olduğunu belirten Doç. Dr. Temel, şu anda 10 öğrencinin Bireysel Genç Girişim Programı aşamasına kadar geldiğini söyledi. Ağırlıklı olarak mühendislik, eczacılık ve ziraat fakültesinden öğrenciler tarafından seçilen bölüm eğitimi kapsamında Tıp Fakültesi ve Kimya Mühendisliği bölümlerine de seminerler verildiğini ifade eden Doç. Dr. Temel, “İnovasyon, farklı ve eleştirel fikirlerin bir araya gelmesi ile ortaya çıkar. O nedenle derslerimizde ve ders içindeki girişim takımların oluşmasında farklı disiplinlerden gelen öğrencilerin bir arada bulunmasına dikkat ediyoruz” dedi.
İSTİHDAM SIKINTISI OLAN BÖLÜM ÖĞRENCİLERİ TERCİH ETMELİ
Bir doktorun ya da tarih uzmanının da bir mühendis kadar girişimci olabileceğine ancak bunun eğitimini alması gerektiğine dikkat çeken Doç. Dr. Temel, “Özellikle mezuniyetinden sonra istihdam sıkıntısı olan bölümlerde eğitim alan öğrencilerimizin bu eğitimi almasını, kendilerine alternatif bir kariyer planlamasına destek olmayı önemsiyoruz” açıklamasında bulundu.