Ege Üniversitesi (EÜ) Mühendislik Fakültesi Makina Mühendisliği Bölümü Termodinamik Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hüseyin Günerhan’ın TÜBİTAK-1505-Üniversite-Sanayi İşbirliği Destek Programı kapsamında gerçekleştirdiği “Yol Süpürme Makinası İçin Emiş Gücü Yüksek Gürültü Seviyesi Düşük Enerji Verimi Yüksek Yeni Bir Fan Tasarımı-Testi ve Üretimi" isimli proje kabul görerek destek almaya hak kazandı. Prof. Dr. Günerhan’ı makamında ağırlayarak tebrik eden EÜ Rektörü Prof. Dr. Necdet Budak, “TÜBİTAK-1505-Üniversite-Sanayi İşbirliği Destek Programı, üniversitelerdeki bilgi birikimi ve teknolojinin, Türkiye’de yerleşik ve proje sonuçlarını Türkiye’de uygulamayı taahhüt eden kuruluşların ihtiyaçları doğrultusunda, ürüne ya da sürece dönüştürülerek sanayiye aktarılması yoluyla ticarileştirilmesine katkı sunan önemli bir program. Bu program kapsamında Prof. Dr. Hüseyin Günerhan hocamızın yaptığı proje ile yol süpürme makinalarında güç artırımı ve gürültünün azaltılması hedefleniyor. TÜBİTAK tarafından da desteklenmeye uygun bulunan projenin gerçekleştirilmesinde emeği geçenleri tebrik ediyorum” dedi.
Daha çok çekim gücü, daha az gürültü
Proje hakkında bilgi veren Prof. Dr. Günerhan, “1989 yılında kurulan Çeksan Yol Süpürme Araçları Makina Sanayi ve Ticaret A.Ş. ile Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makina Mühendisliği Bölümü Termodinamik Anabilim Dalı arasında üniversite-sanayi işbirliği projesi gerçekleştiriyoruz. Çeksan; belediyelere, toplu konut alanlarına, ağır sanayi tesislerine, askeri birliklere, organize sanayi bölgelerine, turistik tesislere, üniversitelere, kamu kurumlarına, özel sektöre ve çevre duyarlılığına sahip tüm kuruluşlara araç üstü vakumlu yol süpürme makinaları ve çekilir tip mekanik yol süpürme makinalarıyla hizmet veren önemli bir kuruluş.
Proje kapsamında, yol süpürme makinalarında kullanılan fanın verimi ve gürültü seviyesi ele alınacak ve mevcut fan tasarımı geliştirilerek, emiş gücü artırılacak. Ayrıca fanı besleyecek diesel motor yerine fanın aynı koşullarda çalışabileceği bir elektrik motoru sisteme eklenecek. Bu çerçevede fanın çalışması esnasında oluşan gürültü de ortadan kalkacak. Çelik malzemeli fan yerine daha hafif malzemeler kullanılarak ağırlıkta bir azalma gerçekleştirilecek. Bu çerçevede proje çıktısının firmada ve pazarda mevcut benzerlerine göre farklılığı, avantajı ve üstünlüğü olacak. Deneysel ve hesaplamalı akışkanlar dinamiği yöntemleri ile yeni bir fan oluşturulacak. Ayrıca fan bıçak tasarımı için gerekli fikri sınai çalışmalar yapılarak tamamen bu projeye ait bir tasarım sağlanacak” diye konuştu.