Gemi adamı olmak belkide birçoğunuzun aklından geçirdiği fakat yeterli bilgi sahibi olmadığı bir konu. Bir gemi adamı olarak size bu konuda gerekli bilgileri anlatacağım.
Maaşlar ne kadar? Kurs süresi ne kadardır? Nerelerde kurslara katılabilirim? Mesleki okulların faydası nedir?
Ne zaman uzun seferlere çıkabilirim?
Vardiya tutma belgesi ne demektir?
C kodu nasıl alınır?
Ve aklınıza gelen diğer tüm soruların cevabı yazımızda ve aşağıdaki videomuzun olduğu linkte.
Öncelikle bu işe gönül vermeniz gerekiyor. Yani sadece iş olsun diye bu iş yapılmaz. Denizi sevmeniz ve evinizden uzak kalmanız gerekiyor. Eğer bunları göze aldıysanız şimdi size sırayla yapmanız gerekenleri anlatıyorum.
Öncelikle bir kurs bulmanız gerekiyor. Kurslar genellikle liman şehirlerinde bulunur. İzmir, İstanbul, Kocaeli, Samsun, Mersin gibi. Fakat deniz kıyısında yaşamıyorsanız gideceğiniz kursların kalacak yer konusunda gerekli bilgileri almanız gerekiyor. Kurslar genelde pansiyon tarzı yerlere sahipler. Kurs ücretine ilaveten günlük 20 TL. gibi rakamlarla kalabilirsiniz. Gitmeden önce bunu araştırın. Kursun 2 ay gibi ortalama bir süre olacağını da unutmayın.
Tabi bu arada internetten bir çok gemi adamı iş ilanı ile karşılaşacaksınız. Hepside astronomik rakamlardan bahsediyor. Gördüğünüz rakamlara itibar etmeyin. Tabi ki bu rakamlara çalışan gemiciler var, ancak bu maaşı alabilmek için birkaç yıl denizde kalmanız gerekiyor. İlk bir yıl veya daha fazla bir süre alacağınız maaş normal olarak asgari ücret olacaktır. Maaşınızı arttıran en önemli etken vardiya tutma belgesidir. Bu belge açık denizde altı ay çalıştığınız zaman düzenli olarak gemideki üstleriniz tarafından tutulur ve hazırlanır. İstikrarlı ve düzenli bir gemi adamı olacağınız bu belge ile tasdik edilmiş olacaktır. Bir nevi staj süresi gibi düşünün.
Gemi adamı sağlık yoklama belgesi, bu belge kurs tarafından istenen ilk belgedir. Danışmanlık şirketi aracılığıyla yada katıldığınız kursun yönlendireceği bir sağlık kuruluşundan gemi adamı olacağınıza engel teşkil etmeyeceğini belirten sağlık yoklamasıdır. Ancak dikkat etmeniz gereken nokta bu belgeyi kendi başınıza almaya kalkmayın. Mutlaka anlaşmalı hastanelerden bu raporu temin edin.
Güverteci, gemide kaptan seyir halinde iken yardımcı olan ve güvertede raspa, boya temizlik işleri ile ilgilenen kişidir. Bir çoğunuz gemide güverteci olarak işe başlar. Eski adıyla buna miço denir. Eğer teknik bir makine bilgisine sahipseniz sizin yağcı olmanızda fayda var. Yağcı, geminin alt kısmında çalışan ve geminin yürümesi için gerekli çalışmayı yapan kişidir. Tabi güverteci ile arasında biraz maaş farkı bulunuyor.
Daha sonra kamarot ve aşçı olarak işe başlayabiliriniz. Kamarot yemekleri hazırlayan ve aşçıya yardım eden kişidir. Aşçı olmak istiyorsanız eğer sivilde belli bir aşçılık kariyerinizin olması gerekiyor. Yukarıda saydıklarımdan birini seçerek gemideki görevinize başlayabilirsiniz. Kursun son üç günü bu görevlerinizle ilgili uygulamalı eğitim alacaksınız. Daha sonra MEB tarafından yapılan sınavda başarılı olmanız gerekiyor.
Yukarıda anlattıklarımı ve daha fazlasını merak edenler için linkteki videoda bulabilirsiniz. Unutmayın öncelikle bu işe gönül vermeniz gerekiyor. Gerisi sizin istikrarlı çalışmanıza bağlı.
Her zaman ne yapıyoruz,
Çok Gezin, Çok Okuyun ve Çok Sorun…