Gazetecilik alanındaki en prestijli ödül Plutzer'i kazanan ilk internet haber kuruluşu ProPublica, yanlış bilginin yayılımı açısından Google'ı mercek altına aldığı çalışmasının sonuçlarını yayınladı. Buna göre Türkiye, en çok yalan bilginin dolaştığı ülke %90 oranla ön plana çıktı.
Haber ve bilgi doğrulama platformu Teyit.org tarafından özetlenen araştırma sonuçlarına göre 'Yanlış bilgi verirken Google reklamlarından para kazanan yayıncı' oranı en yüksek ülke Türkiye oldu.
Google tarafından kişiselleştirilen reklamlar, çoğu internet sitesinin ana gelir kaynakları arasında yer alıyor. Google reklamları, aynı zamanda dünya internet ekosistemindeki para akışını sağlayan devasa bir makro ekonomik etkiye sahip. ProPublica'nın araştırmasına göre İngilizce dışında yayın yapan ve bu yayınlarla yanlış bilgi yayan sitelerdeki Google reklamlarının oranı %30 ila %90 arasında değişiyor.
ProPublica'nın araştırmasında da yer verilen Teyit.org'un verilerine göre Türkiye'de yanlış bilgi yaydığı tespit edilen 50 internet sitesinin 45'inde Google reklamları yer alıyor. Bu da %90'lık bir oranla Türkiye'yi, internette yanlış bilgi yayılımı konusunda zirveye taşıyor. Türkiye'den sonra listede %87'lik oranla Hırvatistan, Sırbistan ve Bosna Hersek; %80 ile Brezilya, %44 ile İspanya, %38 ile Latin Amerika, %30 ile Almanca konuşulan ülkeler yer alıyor.
Datareportal'ın araştırması ve Teyit.org'un açıklamasına göre Türkçe, internette en çok içerik üretilen diller arasında dördüncü sırada. Buna rağmen yalan haber ve yanlış bilgilerin yayılımını azaltmak için Google'dan somut bir adım görülmüyor.
Viyana merkezli Uluslararası Basın Enstitüsü'nün başkan yardımcısı ve araştırmacı gazeteci Emre Kızılkaya ise Teyit'e yaptığı açıklamada Türkiye'de dezenformasyonun para kazandırdığını, propagandaların işe yaradığını vurguluyor.