İzmir’den Bir İlk Daha

Bir dizel araca göre yüzde 87 oranında yakıt tasarrufu sağlayan, eğimli arazilerde iniş sırasında ve fren yapıldığında enerji üretebilen Türkiye'nin “full elektrikli ilk otobüs filosu” İzmir'de hizmete girdi.

Törende konuşan Başkan Kocaoğlu, “Biz Türkiye’yi İzmir gibi yapmak, Türkiye’yi İzmir’e benzetmek istiyoruz” diye konuştu.
 
“Sürdürülebilir kent” hedefiyle yola çıkan İzmir Büyükşehir Belediyesi, ulaşım alanındaki projelerinde de çevre duyarlılığını ön planda tutuyor. Bu alanda örnek yatırımlar gerçekleştirerek öncü rolünü pekiştiren İzmir’in yerel yönetimi, toplu ulaşımda şimdi de elektrikli otobüs dönemini başlattı. 8.800.000 Euro'ya mal olan “Türkiye’nin ilk full elektrikli otobüs filosu” törenle hizmete girdi.

Tamamen yerli teknolojiyle Bozankaya firması tarafından üretilen 20 elektrikli otobüsün seferlere başlaması öncesinde Gündoğdu Meydanı’nda düzenlenen törene, İzmirliler büyük ilgi gösterdi. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu “Tükiye’nin öncü ve en aydınlık kenti olarak bugün Türkiye’de bir ilki daha gerçekleştiriyoruz. Biz bu aydınlığı, bu kentte yaşayan insanlara borçluyuz. Biz Türkiye’yi İzmir gibi yapmak, Türkiye’yi İzmir’e benzetmek istiyoruz” diye konuştu.
 
Toplu ulaşımda çevreci yatırımlar
Çevreyi korumak adına yapılan projeleri ve ulaşımda hangi noktaya gelindiğini anlatan Başkan Kocaoğlu, “Çevre yatırımları yaparak çevreyi koruyoruz. Türkiye’de yüzde 5.3 nüfusunu biriktiren İzmir, toplam çevre yatımlarının yüzde 25’ini oluşturuyor. Çevreye, doğaya, havaya, suya, toprağa 5 kat daha fazla değer veriyor. Değer vermeye de devam edecek” dedi.

İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin ulaşımda 11 km olan raylı sistemi 130 kilometreye çıkarttığını, Karşıyaka-Konak tramvayları ve İZBAN Selçuk hattıyla birlikte bu rakamı 186 kilometreye yükselteceklerini söyleyen Başkan Aziz Kocaoğlu, bu yıl içinde Narlıdere metrosunun da temelinin atılacağını müjdeledi. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı şöyle devam etti:

“Yatırımlarımızda önce çevre diyoruz. Karbon ayak izini 2020 yılına kadar yüzde 20 oranında azaltacağız. Raylı sistemi güçlendiriyoruz. Çevreci gemilerimizle denizyolu filomuzu güçlendirdik. Bugün de tam elektrikli otobüsleri devreye alıyoruz. İstediğimiz verime ulaştığımızda, sayılarını hızla artırarak hem tasarruf edeceğiz hem de çevremizi koruyacağız. Fiyat politikasında da çok özel bir yerdeyiz. 90 dakika tek bilet uygulamasıyla kent içinde her hemşerimizin cebine ayda 150-200 TL ek kaynak aktararak sosyal belediyecilik açısından önemli bir işlevi yerine getiriyoruz.”
 
Milli otobüs
İzmir’in aydınlık yüzüne dikkat çeken Konak Belediye Başkanı Sema Pekdaş “Modern, çağdaş ve sağlıklı yatırımlarla gelecek için, çocuklarımız için en doğru uygulamaları gerçekleştiren İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu’na teşekkür ediyorum” dedi.

Tamamen çevreci olan, yüzde 100 elektrikli otobüs E-Karat’ın Türkiye’de toplu ulaşımda yeni bir sayfa açacağını belirten üretici firma Bozankaya’nın Grup Genel Koordinatörü Nilhan Enginkurt ise şunları söyledi:

“Hem sessiz hem de çevreci otobüsleri İzmir’in hizmetine sunduğumuz için çok mutluyuz. Çağdaş toplu taşıma sisteminin öncülüğünü yapan güzel İzmir’e milli imkanlarla Türkiye’de ürettiğimiz E-Karat otobüsümüzü sunmanın gururunu yaşıyoruz. Çevre dostu, sıfır emisyonlu, elektrikli, ekonomik ve sessiz 20 otobüsümüz hizmete başlayacağı için çok heyecanlıyız. E-Karat otobüslerimiz yakın gelecekte modern toplu taşımanın olmazsa olmazları arasına girecek.” 

Çevreci, ekonomik, sessiz ve konforlu
İzmirlilere hizmet verecek elektrikli otobüsler, mevcut otobüslere göre pek çok açıdan daha avantajlı. Egzoz gazının yarattığı hava kirliliği tamamen ortadan kaldıran yeni araçlar, kilometrede sadece 21 kuruş harcıyor. Bir dizel araca göre yüzde 87 oranında yakıt tasarrufu sağlanıyor. Ayrıca otobüsler, eğimli arazilerde iniş sırasında ve fren yapıldığında enerji üreterek daha fazla kilometre yapabiliyor. Gün içinde hiç durmadan 250 kilometre yol alabilecek olan yeni otobüsler, klima açıkken 13 saat, klimasız 16 saat hiç durmadan çalışabiliyor; tam yüklü iken yüzde 16 eğimli rampayı çıkabiliyor.

Fosil yakıt tüketen otobüslerin motorlarının yarattığı sarsıntı ve gürültü yeni otobüslerde bulunmuyor. Elektrikli otobüsler, çalışır durumdayken klima dışında hiç ses çıkarmıyor. Doğa dostu otobüslerin kullanım ömrü, akaryakıtla çalışanlara göre çok daha uzun. Motor aksamında yıpranma daha az olduğu için yedek parça ve bakım maliyetleri de aynı oranda azalıyor.
Egzoz dumanı ve motor gürültüsünü ortadan kaldıran yeni otobüslerde yolcuların cep telefonlarını şarj edebilmesine olanak sağlayan USB soketler de yer alıyor. Otobüslerde İzmir'e özel dizayn edilmiş, kente özgü motifler taşıyan koltuk döşemeleri var.
 
Elektrikli otobüslerin çalışacağı hatlar
90 - Gaziemir- Halkapınar Metro
23 - Uzundere- Konak
121- Bostanlı İskele –Konak
777 - Doğal Yaşam Parkı – Karşıyaka
63 - Evka3 Metro- Konak
555 - Otogar- Halkapınar Metro
490 - Tınaztepe- Üçyol
304 - Tınaztepe- Konak
12 - Fahrettin Altay Aktarma - Halkapınar Metro
969 - Balçova – Fahrettin Altay Aktarma

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

Gündem Haberleri