İzmir Büyükşehir Belediyesi İZSU Genel Müdürlüğü, Yaşayan Körfez hedefi kapsamda yatırımlarını sürdürüyor. Çiğli Atıksu Arıtma Tesisi yeni deşarj hattı projesi, İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin iki temel amacına hizmet ediyor. Açılacak derivasyon kanalıyla iç körfeze sediman girişi azalacağı için İzmir Körfezi’nin temizlenmesi için büyük bir adım atılmış olacak. Ayrıca, Gediz yatağının 1880’li yıllarda kapatılması nedeniyle deltada yaşanan tuzluluk baskısını azaltan bir ekolojik restorasyon gerçekleşecek.
PROJEYİ EGE ÜNİVERSİTESİ VE İYTE HAZIRLADI
Proje için üniversitelere hazırlatılan “Ekolojik ve Hidrojeolojik Rapor” Tarım ve Orman Bakanlığı’nın görüş ve onayına sunuldu, raporu inceleyen Bakanlık yetkilileri yeni deşarj kanalının geçeceği güzergah ve Gediz Deltası sulak alanında saha ziyareti gerçekleştirildi. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı da projeye onay verdi. İZSU Genel Müdürü Ali Hıdır Köseoğlu ve projede yer alan akademisyenler tarafından bakanlık yetkililerine proje ile ilgili detaylı bilgi verildi. Bakanlık yetkilileri bundan sonraki çalışmalarda birlikte çalışmamızın “Gediz Sulak Alanı” ve “İzmir Körfezi” açısından çok önemli ve değerli olduğunu belirttiler.
Günlük 604 bin 800 metreküp kapasite ve ileri biyolojik yöntemle arıtma yapan Çiğli Atıksu Arıtma Tesisi’nde arıtılan sular 2,5 kilometre uzunluğundaki betonarme açık kanal vasıtasıyla İzmir Körfezi’ne ulaşıyor. İZSU Genel Müdürlüğü, 2000 yılından bu yana faaliyette olan tesisin deşarj noktasında sığlaşma yaşanması sebebiyle kıyı kesiminde oluşan yükün azaltılması için planlamalar yaparak saha çalışmalarını hızlandırdı. Körfez dip tarama çalışmalarıyla birlikte Çiğli Atıksu Arıtma Tesisi’ne alternatif deşarj noktası belirlenmesi ve deşarjın körfezin mevcut konumundan ileride bir noktaya taşınması da bu çalışmalar çerçevesinde yer alıyor.
İZSU, yeni deşarj noktasının belirlenmesi için Ege Üniversitesi ve İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü’nden alanında uzman akademisyenlerle birlikte yeni hattın eski Gediz yatağına iletilmesi için en uygun ve doğa esaslı çözümleri belirleyerek “Ekolojik ve Hidrojeolojik Rapor” hazırladı. Yeni hattın geçeceği güzergâh alanının hassas ve sulak alan statüsü de dikkate alınarak değerlendirmeler yapıldı ve bu kapsamda alternatif proje çözümleri belirlendi.