Libya’da kimyasal atık depolamak için kullanıldığı belirtilen ve 6 bin ton kimyasal atık barındıran 'Sloug' isimli tanker geminin Aliağa'ya getirildiğinin ortaya çıkmasının ardından Kimya Mühendisleri Odası (KMO) tarafından açıklama yapıldı.
Yapılan açıklamada, "KMO Ege Bölge Şubesi olarak İzmir Aliağa’ da yerleşik gemi söküm tesisleri için yıllardır uyarılarda bulunuyor, tehlikeye dikkat çekiyor ve önerilerde bulunuyoruz!" denildi.
Gemi söküm tesislerinde ciddi denetimlerin yapılmadığına yer verilen açıklamada, "Bunun son örneğini Libya’dan Mısır’a götürülen, oradaki ekolojist ve çevrecilerin bilinçli tepkileri üzerine Aliağa’ya getirilen Sloug isimli tanker gemide görmekteyiz.
Mısır’ın kabul etmediği Sloug isimli tanker geminin içinde 6 bin ton kimyasal bulunduğu öne sürülmektedir. Bunun çok büyük bir olasılıkla doğru olduğunu düşünüyoruz.
Sloug isimli bu tankerde yıllarca tehlikeli atık niteliğindeki petrol atıklarının depolandığını biliyoruz. Sloug, kullanılamaz duruma geldiği için sökülmesi gerekmiştir" ifadeleri kullanıldı.
Geminin Türkiye'de sökülebilmesi için ne Basel Konvansiyonu’na ne de işletilmesi gereken prosedürlere uyulduğunun belirtildiği açıklamada, şu ifadelere yer verildi:
"Sloug isimli bu tehlikeli atık deposu tankerde petrolden buharlaşan gazlar için “gas free” ölçümleri yapılmış mıdır? Bu serbest gazlar nerede ve nasıl giderilmiştir? Kimya Mühendisleri Odası Ege Bölge Şubesi, gas free (serbest gaz) raporu olduğu bile belgelenen bir geminin sökümü sırasında serbest gazların patlayarak yanması sonucunda oluşan faciayı asla unutmamıştır! Bu olayda parçalanarak ve yanarak öldürülen yedi gemi söküm işçisini saygıyla anıyoruz.
Bu tür yalan yanlış bilgilerle donatılan birçok gemi söküm için İzmir Aliağa’daki gemi söküm tesislerine getirilmektedirler. OTOPAN’dan SAO PAULO’ya kadar o kadar çok örneğine karşı direndik ve uyardık, itiraz ettik ki… Bu direnişlerimizin sonuçları Kimya Mühendisleri Odası Ege Bölgesi Şubesi’nin haklılığını açık seçik kanıtlamıştır!
Gemi söküm tesisleri, gemi söküm sanayicilerinin kurduğu ve işlettiği GEMİSANDER tarafından değil; TMMOB’nin ilgili Odalarının uzmanlarınca, Üniversitelerimizin ilgili bölümlerinin yetkilileriyle, Türk Tabipleri Birliği uzman hekimlerince, Türkiye Barolar Birliği’nce ve kentte en örgütlü ekolojik ve çevre örgütlerinin temsilcilerinin de gözlemci olarak katıldığı oluşumla denetlenmelidir.
Hollanda Mahkemeleri'nin, Daniella ve Jumbo Spirit isimli tehlikeli atık depolama tankerleri hakkında vermiş olduğu karar, ülkemizde gemi sökümünün ne kadar denetimsiz ne kadar başıboş olduğunun kanıtıdır. Gemi sökümleri aracılığıyla ülkemiz nükleer başta olmak üzere her türlü tehlikeli atığın çöplüğü haline getirilmiştir.
Gemi sökümü hakkındaki önerilerimizin yaşamımıza geçirilerek, gemi sökümü nedeniyle oluşan ekolojik yıkımın engellenmesini ısrarla talep ediyoruz."