MEDYA EGE - Türkiye’nin yaşadığı, dünyanın son yüzyılın afeti olarak kabul edilen ve 11 ilimizi kapsayan depremde, depremin merkez üstü Kahramanmaraş’ta, 117 gün İl Ekip Lideri olarak görev yapan Türk Kızılay Ege Bölge Afet Yönetim Merkezi Müdürü Murat Cebeci’yle Kızılay’ın afetlerdeki rolü üzerinden konuştuk ve eğitim sayılacak açıklamalar aldık.
1868 yılından beri Türkiye’de ve dünyada olası afetlerde sağladığı maddi ve manevi desteklerle insanlığın kalbinde haklı bir yer edinen Türk Kızılayı’nın afet öncesi ve sonrası nasıl çalıştığını Müdür Cebeci şöyle anlattı:
"AFET ZAMANI İHTİYAÇ SAHİPLERİ ÖNCELİĞİMİZDİR"
“Afet zamanı, afet bölgesinde oluşturulan kriz masasına kayıt yaptıran ihtiyaç sahipleri önceliklidir. Bu veri üzerinden hareket ediyoruz. Ayrıca sahada görev yapan personelimiz tarafından belirlenen ailelere yardım yapılıyor.
Türkiye Afet Müdahale Planı'nda (TAMP) Kızılay'ımızın sorumluluğu ana çözüm ortağı olarak beslenme hizmetidir. Koordine olarak kriz masasının vermiş olduğu sayılar doğrultusunda sıcak yemek üretimi yaparak dağıtımı gerçekleştirilmektedir. Bunun yanı sıra lojistik, sosyal yardımlar, barınma, psikososyal destek, sağlık hizmeti ve benzeri ihtiyaçlara yardımcı oluyoruz. Koordinesi ise afetin gerçekleştiği yer ve aktif olarak sahada görev yapan ekip başkanı tarafından yapılmaktadır.
Türkiye çapında 10 adet Afet Müdahale Merkezimiz ve 26 adet Afet Lojistik Merkezimiz bulunmaktadır. Afet öncesi, afetlerde ihtiyaç duyulabilecek ekip ve ekipmanlar lojistik merkezlerimizde hazır bulunmaktadır. Bunların temini öz kaynaklardan giderleşmektedir. Dağıtımı ise sahada aktif faaliyette bulunan ekiplerimiz tarafından dağıtımı yapılmaktadır. Hali hazırda orta lise ve üniversitelerde veya toplumun bir arada olduğu alanlarda eğitmen personellerimiz tarafından afetler ve korunma bilinci eğitimi, çadır kurma eğitimi sürekli verilmektedir.
"GÖNÜLLÜLERİMİZLE TAM BİR EKİBİZ"
Gönüllülerimiz her ne kadar gönüllü olsa da profesyonel ekibimiz ile aynı şekilde hareket ederek ekip kurallarına göre yönetilmektedir. Nasıl davranacakları konusunda devamlı bilinçlendirilmektedir. Afetler sonrası afet bölgesine Kızılay adına yapılan maddi, ayni yardımlar ve fonlar sayesinde alanda ihtiyaç duyulabilecek her türlü desteği sağlıyoruz. Örneğin cami, okul, kreş, esnaflar için küçük işletmelere malzeme desteği gibi.
"AFET SONRASI SOSYAL HİZMETLER ÖNEMLİ"
Afet sonrası Sosyal Hizmetler Birimimiz tarafından sahaya görevlendirilen psikologlarımız tarafından kültürel etkinlikler, el işleri gibi, çocuklar için çeşitli aktiviteler ve afetten etkilenen aileler ile birebir görüşme sağlayarak sorunlarına çözüm üretilmektedir.
"6 ŞUBAT DEPREMİNDE ÇOK İYİ ÇALIŞTIK"
Kendim 6 şubat depremlerinde Kahramanmaraş İl Ekip Başkanı olarak 117 gün Kahramanmaraş'ta görev yaptım. Kurum olarak öncelikli afetzedelerin ve sahada görev yapan personellerin beslenmesini gerçekleştirdik. Bu sırada sosyal yardımların dağıtımı, psikososyal destek lojistik olarak etkin rol oynadık."