Bazı Avrupalı giyim firmaları üretimlerine Türkiye'de devam etmek için görüşmelere başladı. 2 milyar dolara kadar yeni sipariş öngörülüyor. Kozmetik sektöründe de son 15 günde siparişler 4 kat arttı. Çin imalat sanayiinde üretim yavaşlarken Apple başta olmak üzere birçok şirket üretime ara verdi. Çin’deki ekonomik büyümenin yüzde 1 düşmesi beklenirken, bu durum Türkiye’ye yarayacak.
Özellikle kozmetikten mobilyaya, tekstilden demir çeliğe, gıda ürünlerinden turizme kadar birçok sektörde talepler Türkiye’ye kaymaya başladı. Gelen siparişlerle birlikte sanayi üretiminde çarklar hızlanırken, imalat sanayiinde kapasite kullanım oranı artıyor.
Türk-Amerikan İş Adamları Derneği (TABA-AmCham) Genel Başkanı Ali Osman Akat, ABD-Çin arasındaki ticaret savaşları ve yeni tip koronavirüs salgını sebebiyle tedarik sürecinde aksamalar yaşandığını belirterek “Kimya, mobilya, oyuncak, plastik, tekstil, ayakkabı, deri, lastik, seramik gibi sektör ve ürünler, Türk markalarının ABD pazarına girişi ve tutunması için önemli bir kanal oluşturabilir. Çin’den ithal edilen ürünlerde bu virüsün taşınabileceği algısı nedeniyle bu ülke mallarına karşı direnç oluşmaya başladı, bu da siparişlere yansıyor. Hatta kendi şirketim Lactone’un faaliyet alanı olan kozmetik sektöründe son 15 günde siparişlerimiz neredeyse 4 kat arttı.
Sadece ABD değil, Avrupa’dan gelen siparişlerde de artış oldu. Bu kadar kısa sürede böyle bir etki göstermesi bize önümüzdeki günlerde Çin ithalatının diğer ülkelere daha fazla kayacağı sinyallerini veriyor” dedi.
Akat, Türkiye ile ABD arasında 100 milyar dolarlık ticaret hacmi hedefinin bulunduğuna işaret ederek, Çin’deki bu açığın söz konusu hedefin yakalanmasında bir basamak olabileceğini belirtti.
Çelik İhracatçıları Birliği (ÇİB) Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Aslan, Çin’in oluşturduğu boşluğu Türkiye’nin rahatlıkla kapatabileceğini söyledi. Çin’in dünya çelik sektörünün en büyük oyuncusu olduğuna işaret eden Aslan, koronavirüs salgını sebebiyle yeni yıl tatilinin 2 Şubat tarihine kadar uzatıldığını, buna ek olarak da Çin’in birçok eyaletinde faaliyet gösteren firmaların 9 Şubat’a kadar kapalı olacağına ilişkin açıklamalar yapıldığını hatırlattı.
Aslan, bu gelişmelere istinaden Çin’de üretim, tüketim ve ihracata yönelik düşüşlerin görülmesinin muhtemel olduğunu belirtti. Çin’in 2019 yılında yüzde 8,3’lük artış ile 1 milyar tona yakın seviyede sıvı çelik üretimi gerçekleştirdiğini kaydeden Aslan “Koronavirüsün oluşturduğu etki ile Çin’in çelik sektörü nezdinde aktif olduğu pazarlarda payının düşmesi muhtemeldir. Bu durum Türkiye için avantaj oluşturabilir” şeklinde konuştu.
Türkiye Genç İşadamları Derneği (TÜGİAD) Genel Başkanı Anıl Alirıza Şohoğlu özellikle tekstilde kapasite kullanım oranında ciddi artış beklendiğini belirterek, "Tekstil sektöründe yüzde 82 civarında olan kapasite kullanımı daha da yukarılara çıkacak. Aynı durum otomotiv endüstrisi ve yan sanayi imalatları içinde geçerli. Virüsün Uzak Doğu bölgesinde etkisinin artması durumunda özellikle Avrupa piyasalarından siparişlerin Türkiye’ye yönlenmesi büyük bir ihtimal olarak görünmektedir. Virüsün etkisini attırması ve salgının yayılması durumunda; dünya genelinde öncelikle demir çelik olmak üzere ham madde fiyatlarında da etkisi olacağı aşikârdır" dedi.