Malatya Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu (MBŞT) Genel Sanat Yönetmeni Burak Gün ile beraberiz. Sevgili hocam, ben şahsen sizleri yakinen tanıyorum ancak henüz tanımayanlar ve özelde Malatya Son Havadis genelde de tüm yerel ve ulusal medya okurları için kısaca kendinizi tanıtır mısınız?
1981 yılında Malatya’da doğdum. Gazi İlkokulu veMalatya Anadolu Lisesi’nden sonra, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden mezun oldum. 1995 yılında yerel radyolarda program ve seslendirme yapmaya başladım. Yirmi bir yıl boyunca; il içinde ve il dışında farklı radyo, TV, ajans ve stüdyolarda seslendirme ve seslendirme yönetmenliği yaptım. 2000 senesinde Yusuf Kenan Ateş hocamızın yönetimindeki Tiyatro Ayna’ya katıldım veburadaoyuncu ve yönetmen yardımcısı olarak on yıl geçirdim. Ankara ve İstanbul’da; Toron Karacaoğlu, Rüştü Asyalı, Müge Oruçkaptan, Nuran Kutlubay ve Ali İpin gibi değerli sanatçılardan; diksiyon, seslendirme, spikerlik ve oyunculuk eğitimi aldım. Ayrıca 2002 - 2004 yılları arasında İnönü ÜniversitesiSahne Sanatları Topluluğu’ndayönetmenlik, 2004-2005 yılları arasında İnönü Üniversitesi Çağdaş Drama Topluluğu’nda eğitmenlik, sonrasında ise üç yıl süreyle Malatya Polis Meslek Yüksek Okulu’nda tiyatro ve psikodrama eğitmenliği yaptım. 2011 yılının Haziran ayında, Malatya Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu’nun kurucu Genel Sanat Yönetmeniolarak göreve başladım ve hali hazırda bu vazifeyisürdürmekteyim.
Şu sıralar devam eden projenizden bahsedelim dilerseniz?
Hayhay. 15 Temmuz şehidimiz rahmetli Ömer Halisdemir anısına sahneye koyduğumuz; “Peygamber Gülü” isimli etkinlik büyük ilgi gördü. Türküler ve ağıtlar eşliğinde teatral anlatı olarak özetlediğimiz bu eseri, yakın zamanda, hem tiyatro oyunu hem de radyo tiyatrosu olarak, izleyici ve dinleyiciyle tekrar buluşturmak istiyoruz.Hâlihazırdaiki genç yönetmen arkadaşımızın çalışmakta olduğu oyunlar var. Bunlardan birisi; Kız Kurusu Gül Hanım;diğeri ise çocuk kursiyerlerimizin rol alacağı bir çocuk oyunu. Ben bu oyunların çok fazla ayrıntısına girmeyeyim, sizler zaten,eksik olmayın, yönetmen arkadaşlarımızla söyleşiler gerçekleştiriyor ve bu oyunların detaylarını okuyucularla buluşturuyorsunuz.
Oyunlarınızda başlıca karakterlerin tamamı öğrencilerinizden mi oluşuyor?
Evet,oyuncularımızın neredeyse tamamı kursiyer arkadaşlarımızdan oluşuyor.Bu durum, onlar için de, öğrendiklerini sergileyebilmeleri anlamında çok önemli bir fırsat oluşturuyor. Zaten MBŞT kurulduğu günden itibaren, sanat gönüllüleriyle yol yürümeyi kendine ilke edinmiş bir kurum. Öyle olmayı da sürdürecek inşallah.
Bu oyunu veya sahnelediğiniz başka oyunları Malatya dışında seyirci ile buluşturmayı düşünmediniz mi?
Bundan önce farklı oyunlarla, Samsun, Kahramanmaraş ve Adıyaman’da da izleyiciyle buluştuk. İl dışı turnelerimiz bundan sonra da devam edecek kuşkusuz. Ancak,bizim için çok daha öncelikli olan il içi turnelerimiz. Örneğin; Ekim ayında, “Ders Çalışalım Ama Nasıl” isimli müzikli çocuk oyunuyla on ilçemizdeki 21 ayrı ilkokula misafir olduk. Sınıf sınıf gezerek gerçekleştirdiğimiz bu eğitsel etkinlikle 4.500 öğrencimize ulaştık. Malatya Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu olarak,ilimizin kırsal bölgelerinde yaşayançocuklarımıza ulaşmak bizim olmazsa olmazımız. “Seyyah Tiyatro TIR’ımızla veya sınıf sınıf gezerek gerçekleştirdiğimiz eğitsel etkinliklerle, onların ayağına gitmeye, onlarla kucaklaşmaya devam ediyoruz.
Önümüzdeki günlerde sizi başka hangi projelerde göreceğiz?
Peygamber gülü etkinliğinden az önce bahsetmiştik. Onun dışında Şinasi’nin “Şair Evlenmesi” isimli eserinden yola çıkılarak uyarlanan “Nasıl Evlenir Şair” isimli bir oyun var gündemimizde. Bunun dışında kursiyer arkadaşlarımızın kendi yazıp yönettikleri skeçlerden oluşan; “Sahneye Karışık” isimli etkinliğimizin ikincisi, önümüzdeki ay izleyiciyle buluşacak. Rahmetli Aliya İzzet Begoviç anısına bir oyunumuz da yazım aşamasında. Gitar atölyemizle ortaklaşa düzenleyeceğimiz; “Pena & Mısra” adlı dinletimizin ve “Malatya Masalları” isimli sesli eserimizin provaları ise sürüyor.
Yerelde Tiyatro yapmak oldukça meşakkatli olmalı bir o kadarda keyifli. Siz yerelde aynı zamanda “kurumsal” olarak çalışıyorsunuz. Bu sizler için avantaj mı yoksa dezavantaj mı sağlıyor. Neler söylemek istersiniz?
Öncelikle MBŞT’yi kurarak, ilimizde tiyatronun kurumsal bir yapıya kavuşması adına, çok önemli bir adım atan Malatya Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Ahmet Çakır’a yürekten teşekkür etmek istiyorum. Tabi ki kurumsal yapıları temsil etmek bir takım zorlukları da beraberinde getiriyor ama bizler sevdiğimiz işi yaptığımızdan olsa gerek, bu zorlukların hiçbirisini hissetmiyoruz. Ben izninizle, birkaç istatistiki veri paylaşarak, zikrettiğiniz avantaj bahsine dikkat çekmek istiyorum. MBŞT, geride bıraktığı beş buçuk senede, kent merkezinde ve kırsalında 150.000 izleyiciye ulaştı. Ayrıca ilimizde faaliyet gösteren farklı amatör tiyatro ekiplerinin 147 oyununadekor ve kostüm desteği sağladı. Ayrıca bu süre içerisinde büyük çoğunluğunu çocukların oluşturduğu 1690 arkadaşımız MBŞT kurslarından eğitim aldı. Bu verilerin her biri bölgemiz adına birer rekor aynı zamanda.
Malatya’da izlediğim oyunların birçoğunda salonların dolu olduğuna şahit oldum. Bu anlamda seyirci potansiyeli var denilebilir. Sizce gidişat nasıl?
MBŞT olarak bizler bugüne dek, çok şükür, izleyici sıkıntısı yaşamadık. Yeri gelmişken belirtmeden geçemeyeceğin, Malatya Devlet Tiyatrosu’nun ilimizde kemikleşmişbir izleyici kitlesi oluşmasında ve sanatsal çıtanın yükselmesinde, çok önemli bir katkısı var. Fakat kişisel gözlemim; amatör tiyatroların seyirci kitlesi ile Devlet Tiyatrosunun seyirci kitlesininpek fazla kesişmediği yönünde. Bu kesişim kümesini büyütmeyi başardığımız takdirde gidişatın daha hayırlı olacağı kanaatindeyim.
Bazı komşu illerimiz ve çeşitli illerde Tiyatro Festivalleri yapılıyor. Malatya için bu mümkün mü veya gerekli mi?
Doğrusu; daha önce böyle bir planlamamız oldu, fakat ne yazık ki; ardı ardına gelen birkaç terör saldırısı nedeniyle iptal ettik. Umuyorum ilerleyen zamanlarda ulusal bir “Belediye Tiyatroları”festivali yapma imkânımız olacaktır. Fakattakdir edersiniz ki bu tür organizasyonlar çok ciddi bir hazırlık evresi gerektiriyor. Belli şartlar oluşmadan, sırf yapmış olmak için tiyatro festivali yapmaya kalkışmak, alınacak olumsuz dönütler ve karşılaşılacak sorunlar sebebiyle, geleneksel hale gelebilecek bir faaliyete mezar kazmak olacaktır. O yüzden bu hususta oldukça titiz davranmaya çalışıyoruz. Laf buraya gelmişken, tiyatro festivallerinin en yaygın olduğu platformların üniversiteler olduğunu hatırlatmak isterim. Kim bilir, belki orta vadede, üniversitemizle birlikte bir tiyatro festivali hayata geçirme fırsatı buluruz.Tabi ki bu şuan için sadece şahsi bir temenni düzeyinde.
Malatya’da 10 kadar sanırım özel tiyatro topluluğu var. Sizler kendi aranız da iletişim kurabiliyor musunuz ve diğer topluluklarla ortak projeler üzerinde çalışıyor musunuz? Veya “çalıştığınız kurumun bu yönde bir kısıtlaması” söz konusu mu?
Her hangi bir iletişim sıkıntısı ya da kastettiğiniz anlamda bir kısıtlamanın söz konusu olduğunu düşünmüyorum. Hepimiz aynı gemide ilerliyoruz. Az önce de belirtmiştim, Malatya Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu olarak ilimizdeki diğer tiyatro topluluklarının 147 etkinliğine dekor ve kostüm desteğinde bulunduk. Sadece bu veri dahi, MBŞT olarak diğer sanat emekçisi dostlarımızla ne denli omuz omuza yürüdüğümüzü ifade etmeye yeterli olacaktır sanırım.
Onca yoğunluğunuz arasında bize vakit ayırdığınız için çok teşekkür ediyorum ve son olarak da bizim sormayı unuttuğumuz veya sizin ekleyecekleriniz nelerdir?
Biz de sizlere çok teşekkür ediyoruz. Oyunculukla ilgilenendostlarımızı,Tiyatromuzun da bünyesinde bulunduğu, Malatya Büyükşehir Belediyesi Sanat Merkezi’ne bekliyoruz.
Söyleşi – Foto: Kemal TURGUT (GÖLE)