Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) İzmir Milletvekili Rıfat Nalbantoğlu tarafından hazırlanan; Tarım ve Orman, Enerji ve Tabii Kaynaklar, İçişleri, Ulaştırma ve Altyapı, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği, Sağlık, Kültür ve Turizm ile Milli Eğitim ve Ticaret Bakanlıkları tarafından yanıtlaması istenilen ve TBMM Başkanlığına sunulan önergelerde; “Geçmiş yıllardan kalan yatırım ve projelerin niçin tamamlanmadığı, tamamlanmamasının gerekçeleri, hangi aşamada olduğu, ödenek durumları ve ne zaman bitirileceği ile halen devam eden ve yeni programa alınan projelere dair süreçler hakkında sorulara yer verildi.
YAPMAYACAKSANIZ NEDEN YATIRIM PROGRAMINA ALIYORSUNUZ?
Programa bakıldığında geçmişten gelen ve bitirilme tarihi sürekli ötelenen birçok yatırımın 2025 programında da yer aldığını ve bunlara komik ödenekler ayrıldığını belirten Nalbantoğlu, “Yapmayacaksanız neden yatırım programına alıyorsunuz? Yapacaksanız neden komik rakamlarda ödenek ayırıyorsunuz?” diyerek hükümete tepki gösterdi. Nalbantoğlu “Geciken ve bir türlü bitirilmeyen proje ve yatırımlar nedeniyle hem İzmir’in hem de İzmirlilerin cezalandırılmaya devam ediliyor” diyerek şunları ifade etti:
YAPACAKSANIZ NEDEN KOMİK RAKAMLARDA ÖDENEK AYIRIYORSUNUZ?
“İzmir’de halen devam eden ve yaşanan birçok sorunun sebebi yıllardır yatırım programında olan ve bir türlü bitirilemeyen kamu yatırımlardır. Büyük çoğunluğu kentsel dönüşüm, ulaşım, çevre, sulama ve enerji alanlarındaki alt yapı yatırımları olduğu için üst yapıya yönelik proje ve düzenlemeler de sürekli gecikmekte, olan İzmir’e ve İzmirlilere olmaktadır. Çözüm konusunda çaba gösteren, kredi ve dış finansman bulan yerel yönetimler ise bin bir türlü engellemelerle karşı karşıya kalmaktadır. 2025 yılı yatırım programına bakıldığında da geçmiş yıllarda programa alınan ve iki – üç yıl sonra tamamlanması öngörülen birçok yatırıma bin TL, 3 bin TL ve 10 bin TL gibi ödenekler ayrılması aslında bu yatırımlara çivi bile çakılmayacağının itirafıdır. Gediz deltasında da metro inşaatlarında da hızlı tren ve demiryolu projelerinde de değişen bir şey yoktur. Örneğin yapımına 2018 yılında başlanan ve 2029 yılında tamamlanacağı belirtilen Ödemiş -Kiraz demiryolu projesine geçen yıl bin TL ayrılmıştı, bu sene de bin TL ayrılmıştır. 2027’de tamamlanacağı belirtilen Foça – Seyrek İzmir Yolu projesine 2024’te 10 bin TL ayrılırken bu yıl da 10 bin TL ayrılmıştır. Yine benzer şekilde 2027 yılında sona erecek olan Urla – Çeşme devlet yolu projesi için geçen yıl bin TL ayrılmıştı, bu yıl 10 bin TL ayrılmış durumdadır. Proje tutarı 16 milyar 131 milyon TL olan Halkapınar – Otogar metro projesine, 2023 ve 2024’te olduğu gibi bu yıl da sadece ve sadece 3 bin lira ayrılmıştır. Hiç kuşkusuz bu örnekleri çoğaltmak mümkündür. Projeler ve yatırımlar tamamlanmadığı sürece hem maliyet artmakta hem de vatandaş çile çekmeye devam etmektedir.”
İzmir’deki kamu yatırımlarına yönelik bu gecikmeleri İzmirlilerin takdirine sunduğunu belirten Nalbantoğlu, yatırımların takipçisi olacağını da sözlerine ekledi.