Sosyal medya aracılığıyla hemen herkesin medyaya içerik oluşturduğu son dönemde sosyal medya mecralarının değişime uğradığını vurgulayan Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo, Televizyon ve Sinema Bölüm Başkanı Doç. Dr. Esennur Sirer, “Sosyal medyada içerik anlamında çeşitliliğe rastlanmadığı geleneksel bir mecra kabul edilen televizyon yapımlarına benzer yapıda içeriklerin oluşturulduğu göze çarpıyor. Örneğin, ulusal kanalda haber olan bir konu sosyal medyada da gündem oluyor yani geleneksel medya üzerinden içerik oluşturuluyor. Ulusal kanallarda izleyici ile buluşan dizilerin izlenirliğinin daha fazla olduğunu ve sosyal medya ortamında televizüel içeriklerin öne çıktığını söyleyebiliriz. Bu durum sosyal medyayı kullanma biçiminin yılların birikimi neticesinde oluşan televizyon izleme alışkanlığı ile örtüştüğünü gösteriyor." dedi.
2020’de izlenme süresi 19 dakika arttı
Doç. Dr. Esennur Sirer, ‘TİAK (Televizyon İzleme Araştırmaları Anonim Şirketi)’nin yayınladığı araştırma, pandemi döneminde televizyon izleme sürelerinde önemli bir artış olduğunu ortaya koyuyor’ dedi.
Sirer, “Ülkemizde 2019 yılında ortalama televizyon izleme süresi 4 saat 14 dakikayken 2020 yılında 19 dakika gibi önemli bir artışla bu süre 4 saat 33 dakikaya çıktı. Bu durum pandemi ile ilişkilendiriliyor. 12 Mart 2020 tarihinde dünyada pandemi ilan edilmesinin ardından dört gün sonra 16 Mart 2020 tarihinde ülkemizde de korana virüs pandemik bir hastalık kabul edilip tüm okullar kapatılmıştı. 23 Mart 2020 tarihinden itibaren de anaokulundan lisansüstüne kadar eğitimin her kademesinde uzaktan dijital eğitime geçilmişti. Bu dönemde öğrenciden iş hayatına, yaşlısından gencine pek çok kişi 7 gün 24 saat evde yaşamaya başlamıştı. Bu dönemde pandeminin başladığı andan itibaren ilerleyen süreçte televizyon çok kullanılan bir iletişim aracı oldu. Virüsün etkisini hemen her alanda hissettirdiği ilk dönemde 29 Mart 2020 Pazar günü televizyon 6 saat 48 dakika izlenmişti. Takip eden 2020 yılının Nisan ayında da 6 saatle ile televizyon uzun zamandır rastlanmayan izlenme süresine erişmişti. Teknolojisinin ucuzluğu, hemen her evde var olan tanıdık güvenilir iletişim aracı olması televizyonun izlenirlik oranını artmıştı.” diye konuştu.
Genç nüfus şaşırttı
Televizyon izleme alışkanlıkları azaldığı söylenen genç nüfusun pandemi sürecinde televizyon izleme süresinde artış yaşandığını belirten Sirer, “Araştırma sonuçlarına göre; 2019 yılında 20-34 yaşları arasındaki genç yetişkinlerde televizyon izleme süresi 3 saat 31 dakikayken 11 dakikalık artışla 3 saat 42 dakikaya yükseldi. 5-11 yaş arası çocuk izleyiciler arasında televizyon izleme süresi 3 saat 56 dakikayken 15 dakikalık anlamlı bir artışla 4 saat 21 dakikaya çıktı. Ayrıca dünyada da 2020 yılında ülkelerin yüzde 77’sinde genel televizyon izleme süresinde artış olduğu gözlemlendi. Bu süre 2019 yılına kıyasla 6 dakikalık bir artışla 2 saat 54 dakika olarak gerçekleşti. Bu durum dünya geneli için televizyonun hemen her evde olması ve daha az maliyetle izlenmesiyle açıklanabilir.” diye konuştu.