Ancak sosyal medya haber kaynağı olarak değerlendirildiğinde paylaşılan bilgilerin doğruluğuna ilişkin güven duymak her zaman mümkün olamayabiliyor. Medya Takip Merkezi, (MTM) yaptığı araştırmada sosyal medya haberlerini ele aldı. İşte araştırmanın detayları…
Günümüzde bilgiye kolay ve hızlı ulaşmanın yolu olarak kullanılan sosyal ağlar, kişisel bilgilerin güvenliği ilgili tehlikeler barındırıyor. Kullanıcılar güvenilir olmayan içeriklere maruz kaldığı gibi, komplo teorileri, tık tuzakları ve kurgulanmış haber metinleri gibi tehditlere karşı da savunmasız durumda. Sosyal medyanın tehlikeli taraflarını gözler önüne seren bu durumlar, dijital platformların arkasındaki algoritmaların manipülasyona açık olduğunu gösteriyor. Timehop uygulamasının 4 Temmuz'da büyük bir güvenlik sızıntısı yaşaması bu konuda verilebilecek en güncel örneklerden biri. Firmadan gelen açıklamaya göre 21 milyon kullanıcının kişisel verisi çalındı. Bu saldırı, sosyal medya hesaplarına üçüncü kişilerin erişmesine izin vermenin genellikle iyi bir fikir olmadığını bir kez daha göstermiş oldu.
Güvenlik önlemleri alınıyor
Google'ın sahibi olduğu YouTube'dan geçtiğimiz günlerde yapılan açıklamada, asılsız haberlerle mücadele kapsamında kullanıcıların özellikle flaş gelişmelerde 'güvenilir' haber kaynaklarına daha rahat ulaşabileceği kaydedildi. Açıklamada, kullanıcıların Youtube'da arama yaparken haber içeriklerinin kaynaklarını görebileceği ifade edilirken, kullanıcıların haber içeriği taşıyan videoları açmadan kaynaklara dair bilgi sahibi olabilecekleri ve videoları buna göre izleyebilecekleri bildirildi.
Şirketler bilgi güvenliği ihmaline karşı bu gibi önlemler alırken, kullanıcıların da dikkatli olması gereken durumlar olduğu görülüyor.
Global bilgi güvenliği kuruluşu ESET, siber dünyada güvenli kalabilmek yapılması gerekenleri şu şekilde sıralıyor:
• Dizüstü bilgisayar ya da mobil cihazınızda her zaman güncel ve lisanslı bir antivirüs veya internet
güvenliği yazılımı kullanın.
• Windows, Adope, iTunes gibi sisteminizde kullandığınız yazılımların güncellemelerini mutlaka
yükleyin.
• Herkese açık Wi-Fi ağları kullanırken, bankacılık işlemleri ya da online alışveriş gibi işlemlerden
mümkünse uzak durun.
• İnternet kafelerde, internet bankacılığı, e-posta şifreleriniz, sosyal medya siteleri giriş bilgileriniz
gibi önemli bilgileri girmekten kaçınmaya dikkat edin. Bu makinelerde, klavyeden basılan tuşları
kaydeden ve şifrelerinizi çalabilen keylogger yazılımları olabilir.
Türkiye’de sosyal medya kullanımı
We Are Social ve Hootsuite’in “Digital in 2018 in Western Asia” ismiyle Ocak ayında yayınladığı rapora göre, Türkiye’deki nüfusun %67’sini oluşturan 54.3 milyon internet kullanıcısı olduğu ortaya çıktı. Yapılan araştırmada Nüfusun %51’ini oluşturan 51 milyon aktif sosyal medya kullanıcısı; nüfusun %54’ünü oluşturan 44 milyon aktif mobil sosyal medya kullanıcısı olduğu görüldü. Ayrıca sosyal medyada günde ortalama 2 saat 48 dakika geçirdiğimiz de rapordan elde edilen bilgiler arasında yer aldı.
En popüler sosyal medya platformu Twitter
Medya Takip Merkezi (MTM)’nin sosyal medya platformları üzerinde yapmış olduğu araştırmaya göre 1 Ocak – 30 Haziran tarihleri arasında medyada yer alan 380 bin 304 haberle en popüler sosyal medya platformunun Twitter olduğu belirlendi. Yılın ilk yarısındaki verileri kapsayan araştırmada Facebook’un 228 bin 257, YouTube’un 187 bin 270, Instagram’ın ise 79 bin 769, haberle medyada yer aldığı ortaya çıktı.