Elde edilen son verilere göre, 4,5 milyardan fazla insan internet kullanırken, sosyal medya kullanıcılarının sayısı 3.8 milyarı aştı. Dünya nüfusunun yaklaşık %60'ı internete erişim sağlayabiliyor. Son eğilimler, dünya nüfusunun yarısından fazlasının bu yılın ortasına kadar sosyal medyayı kullanacağını gösteriyor. Erişilen son istatistikler çevrimiçi kullanıcıların yaklaşık %58'inin 2020 yılında, geçtiğimiz yıla kıyasla çevrimiçi gizlilikleri ile daha fazla endişe duyduğunu ortaya koydu.
Sosyal medya kullanım oranı her geçen gün artarken, sosyal medya platformlarına erişim sağlamamıza aracılık eden teknolojiler de kullanıcı gizliliği ve kişisel verilerin kullanımıyla ilgili çeşitli güncellemeler yapmaya devam ediyor. Son olarak Apple, yaptığı son yazılım güncellemesi iOS14 ile birlikte sosyal medya platformlarının kullanıcının akıllı cihazına erişim sağlamasıyla ilgili çeşitli güncellemeler getirdi.
Güncellemeler arasında herhangi bir uygulamanın cihazımızın kamerasını kullanmaya başlamasıyla ekranın sağ üst köşesinde renkli bir "farkındalık yansıması" (nokta şeklinde ışık) ve fotoğraf paylaşımı sırasında galeriye erişim için sadece belli fotoğraflara erişim verilebilmesi gibi kullanıcıyı gizliliği konusunda uyaran özellikler bulunuyor.
Peki biz sosyal medyada kişisel verilerimizin güvenliğini sağlamak için neler yapmalıyız? İletişim Danışmanı Furkan Lüleci veri güvenliği ve kişisel verilerin hassasiyetle güvenliğinin sağlanması için 5 ipucu paylaştı:
1. Paylaşmadan önce düşünün
Bilinenin aksine, sosyal medya hesaplarınızın herhangi birinde paylaştığınız bir içerik, (fotoğraf, video, ses vb.) birkaç saniye sonra silseniz bile sonsuza dek internette yer alır. Sadece halka açık bir şekilde paylaşılmaz. Sosyal medya mecralarından size ait olan tüm verileri size e-posta ile göndermesini sağlayabilirsiniz. Bu sayede sildiğiniz ancak sosyal medya mecrasının verisinde saklanan fotoğrafınıza da erişmiş olursunuz.
2. Her uygulamaya erişim hakkı vermeyin
Akıllı cihazınıza herhangi bir mobil uygulama yükledikten sonra, uygulamaya ilk erişim sağlamaya çalıştığınızda, uygulamanın sizin çeşitli kişisel verilerinize erişmek istediği ile ilgili bir izin verme penceresi ile karşılaşırsınız. Bu genelde lokasyon kullanımı, kameraya ve mikrofona erişim sağlamak ya da galerinizde yer alan fotoğraflara erişim sağlamak olur. Mümkün olduğunca bilmediğiniz ya da kullanmadığınız sosyal medya uygulamasına erişim hakkı vermemeye çalışın ve zaman zaman bu erişim izinlerinin kontrolünü sağlayın.
3. Başkalarına ait cihazlar üzerinden hesaplarınıza giriş yapmayın
Sosyal medya platformları, reklamverenler için sizin kullandığınız cihaz üzerinde gezdiğiniz web sitelerinden, arama motorlarında araştırma yaptığınız konulara kadar birçok veriyi işlemek ve yeniden hedefleme yapmak için hafızasında tutar. Bu yüzden size ait olmayan cihazlardan sosyal medya hesaplarınıza giriş yaparak kişisel verilerinizin gizli kullanım çerezlerini giriş yaptığınız cihazın çerezleriyle eşleştirmenin önüne geçmeniz gerekir. Eğer bir başka cihaz üzerinden erişim sağlarsanız kişisel verileriniz yeniden hedeflenmesi için, giriş yaptığınız cihazın çerezlerine eklenebilir. Bu durum bugün olmasa da ilerleyen yıllarda ciddi sorunlar meydana getirebilir.
4. Güvenli olmayan bağlantıları analiz edin ve tıklamayın
Veri güvenliğini sağlamanın bir diğer yolu da size gönderilen herhangi bir bağlantıya tıklamadan önce bağlantının güvenli olup olmadığını analiz etmektir. Sizinle paylaşılan bağlantının muhakkak SSL ile korunan bir web bağlantısı olup olmadığını kontrol edin, http'nin sonunda "s" takısı olduğuna dikkat edin: "https" Ve kesinlikle unutmayın, hiçbir sosyal medya ağı size bir link göndererek şifrenizi, e-posta adresinizi ve e-posta adresinizin şifresini sizden istemez. Size sadece bilgilerinizi sıfırlamak için güvenli bir bağlantı e-postası gönderir.
5. İfade özgürlüğünün bazı sonuçları vardır
Siyasal, sosyolojik, ekonomik. ya da ekolojik; konusu her ne olursa olsun ifade özgürlüğünün bazı sonuçları vardır. Takipçileriniz, sahip olduğunuz ideolojik yapıdan farklı olarak bir düşünceye sahip olabilir. Kendi fikrinizi beyan ettiğiniz herkese açık olan paylaşımlar bu yüzden bazı takipçilerinizin hoşuna gitmeyebilir ve bu fikir ayrılığı, verinizin subjektif olarak takipçilerinizin aklına kodlanabilir. Bu durumun önüne geçebilmek için paylaşımlarınızın erişimini kısıtlayın. Herkese açık paylaşım yapmak yerine belirli kişilere paylaşım yapmayı tercih edin.