CHP Niğde Milletvekili ve Emek Büroları Merkez Yöneticisi Ömer Fethi Gürer, “Mevsimlik işçilerin kadro beklentileri de sonuçsuz kaldı. Meclisten kaçırılıp KHK ile gerçekleşecek taşeron düzenlemesinin neler getireceğini aylardır ifade ettik. Söylediklerimiz aynen çıktı” dedi.
CHP Milletvekili Ömer Fethi Gürer açıklamasında, “Taşeron ile ilgili 2015 yılından beri süregelen gel gitlerin bu defa adı kondu. Üç ay içinde kadro diyerek iki yıldır oyalanan işçilere sonuçta bir uygulama geldi. Kısmen bir kısım taşeron çalışanlarda düzenleme sağlandı. Taşeronda Kadroya geçmek isteyen emekçiler için bir şartta açtıkları davalardan ve/veya icra takiplerinden feragat edeceklerine dair yazılı beyanda bulunulması zorunluluğu getirildi. Taşeron işçilerin sürekli işçi kadrosuna geçebilmesinde, herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik, yaşlılık veya malullük aylığı almaya hak kazanmamış olmak şartı nedeni ile yüzlerce taşeronda çalışan emeklide işsiz kaldı. Kapsam dışında kalan binlerce işçinin umutları ile oynandı. İşçilerin kadroya geçiş prosedürü de kavram karışıklıklarına neden olacak görülüyor. Üç aya varan geçiş sürecinde işlerin yürümesinde yöntem belirgin değil. Kadroya alınacak işçilere sınav ve güvenlik soruşturması partizanlığı hortlatacak, kadroya geçmek için başvuran işçilerden, hak kazandığı alacaklardan feragat etmesi istenmekte. Bu durum kazanılmış haklardan vazgeçmektir ki çalışanlara karşı büyük bir haksızlıktır “dedi.
BELEDİYELER TAŞERONA DEVAM
CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer taşeronların belediye şirketlerine alınmasının belediye kadrolarına alınmak olmadığını ifade etti. Gürer, Belediye çalışanlarının belediye kadrolarına doğrudan alınması gerektiğini belirterek, “Eşit işe eşit ücret verilmesi ve asıl işi yapanın asıl kadroya alınması sağlanmalıdır.
Bahçeler, temizlik işleri, yardımcı zabıta, belediye kreş öğretmeni gibi doğrudan belediye kadrosuna alınması gerekenler kadroya alınmadı. Taşeron sorunu en çok belediye şirketlerinde çalışanların sorunu idi. Belediye şirketleri çalışanları da taşeron olarak kaldı. Çok belediye de şirkette yok, kurulacak, iş sürecinde paralel bir yapılanma doğacak, şirketlerin işleyişi yapısı yeni düzenlemelere muhtaç, şirketlerin belediyelerin ana kadrosunun çok üzerinde çalışanları olacak, bütçesi geliri gideri işleyişi sorunlar yaratacak. Bunlar sorunu çözmeyecek daha çok soruna neden olacak.
Hizmet alım sözleşmeleri ile alım olmayacak, ancak şirketlerin araç gereç vb gibi işleri hizmet alımı yoluyla yapmaması halinde araç gereç parkını oluşturmak ve bu bağlamda harcama yapabilmek ek bütçeler gerektiriyor. Burada işçilerin lehine bir düzenleme yok. Ücretleri değişmiyor. Yapılan yasal düzenleme ile hizmet alım sözleşmesi ile çalışan alt yüklenicideki işçilerin kıdem vb. konularda zaten üst belediye sorumlu idi. İşçinin ücreti, statüsü değişmiyor, adı değişiyor. Belediye şirketleri kısmen bir iş güvencesi ve sendikalaşma olanağı sağlasa da şirketlerin gelir gider düzenindeki ileriki aşamada oluşacak sorunların mağduriyetler yaratması olasılığını bugünden görmek kâhin olmayı gerektirmez. AKP Hükümetinin verdiği söz boşlukta kaldı. Uygulamada sorunlar ve kargaşa artacak. Sendikalar, Taşeron Platformu ve Siyasi partilerin görüşmediği, meclise getirilmeyen bir düzenlemeden fazla bir şey beklemiyorduk. Taşeronların duyguları ile oynandı.”
MEVSİMLİK İŞÇİLER KADROYA ALINMADI, İŞSİZLİK FONUNA ÖDEME YAPIP YARARLANMAYACAKLAR.
Taşeron ile ilgili KHK’nın kapsam açısından bekleneni karşılamadığını söyleyen Ömer Fethi Gürer, “Karayolları, ÇAYKUR ve Şeker Fabrikası gibi mevsimlik işçi çalıştıran yerlerde de işçilerin kadro beklentileri boş çıktı. Yıllardır kadro bekleyenler yanıltıldı. 5 ay çalışan 9 ay çalışacak işsizlik fonuna ödeme yapacak işsizlik fonundan yararlanmayacak. İşverene dahi destek sağlanan fondan emekçiler ödeme yaptığı halde fayda sağlayamayacak. Tazminat ve diğer haklardan mahrum kalacak ve işveren isterse 9 ay çalıştıracak, bu bile kesin değil. Çok ciddi bir hak gaspı var”dedi.
TAŞERON KALKMADI!
CHP Milletvekili Ömer Fethi Gürer, “Taşeron modern köleliktir. Emeğin sömürüsüdür. Örgütsüzlüktür. Toptan kalksın dedik, hükümeti aylardır uyardık, kelime oyunu ile sorunu daha da sorunlu kılmayın dedik. Herkese kadro sözü gerçekleşmedi. 900 bin kadro lafı yalan çıktı. 5018 sayılı Kanunun dışında kalan 36 farklı özel bütçeli kuruluş çalışanlarında hayal kırıklığı yarattı. Yalnız 8’i kapsama alınırken, Anadolu Ajansı, Merkez Bankası, Ziraat Bankası ve TRT’nin de yer aldığı 26 özel bütçeli kuruluş kapsam dışı bırakıldı. 26 farklı Kamu İktisadi Teşebbüsü emekçisinin umutları ile oynandı. Yemekhane ve çağrı merkezi başta olmak üzere personel giderinin yüzde 70’in altında düşebildiği birçok farklı hizmet alımında çalıştırılan taşeron ise adı ile kaldı. Su ve kanalizasyon ihaleleri de anahtar teslim iş gösterildiği için bu ihalelerde çalıştırılan işçiler de taşeron olarak çalışmaya devam edecekler. İller Bankası 26.01 2011 tarihinde kabul edilen 6107 sayılı kanunla kurulmuş özel hukuk hükümlerine tabi tüzel kişiliğe sahip anonim şirket statüsüne alınmıştı. Bu durumda onlarda taşeronda kaldı. BOTAŞ, Çay-Kur, DMO, Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü ve bağlı ortaklıkları, Enerji Piyasaları İşletme Anonim Şirketi, Et ve Süt Kurumu, Eti Maden İşletmeleri, Makine ve Kimya Endüstri Kurumu, TİGEM, TMO, Türkiye Elektrik İletim A.Ş. Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt A.Ş. Türkiye Elektromekanik Sanayii A.Ş. TKİ, TPAO, TTK, Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü,Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü,PTT A.Ş.,TCDD ve bağlı ortaklıkları (TÜDEMSAŞ TÜLOMSAŞ, TÜVASAŞ),TCDD Taşımacılık A.Ş., Gayrimenkul Anonim Şirketi,Sümer Holding A.Ş.,Türkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş.,Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş.,Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş. Anadolu Ajansı,Basın İlan Kurumu Genel Müdürlüğü, Darülaceze Başkanlığı,Doğal Afet Sigortaları Kurumu Başkanlığı,Eskişehir 2013 Türk Dünyası Kültür Başkenti Ajansı Genel Sekreterliği,EXPO 2016 Antalya Ajansı Genel Sekreterliği,EXPO 2020 İzmir Yönlendirme Kurulu Başkanlığı, Merkezi Finans ve İhale Birimi Başkanlığı, Merkezi Kayıt Kuruluşu,Sulama Birlikleri,T.C. Ziraat Bankası, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu Başkanlığı,Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı,Toplu Konut İdaresi Başkanlığı,Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası,Türkiye Halk Bankası, Türkiye İhracat Kredi Bankası A.Ş,Türkiye İhracatçılar Meclisi Genel Sekreterliği, Türkiye Kalkınma Bankası,TRT,Türkiye Sanayi Sevk ve İdare Enstitüsü Başkanlığı, TÜRKSAT, Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı Başkanlığı,Borsa İstanbul Anonim Şirketi Başkanlığı.