TCDD son yıllarda artan zararlarını katlamaya devam ediyor. 2021 yılında 4 Milyar 34 Milyon zarar eden kuruluş 2022 yılında 6 milyar 386 milyon TL zarar ederken 2023 yılında zararı yüzde 85 artarak 11 Milyar 491 Milyon TL’ye çıkardı.
2 YILDA 3 MİLYAR 529 MİLYON TL FAİZ VE KUR FARKI ÖDEMESİ
CHP İzmir Milletvekili Mahir Polat, TCDD’nin YHT projelerine ayırmadığı kaynakları faiz ve kur farklarına ödediğini belirterek kurumun yıllardır bilinçli bir şekilde zarar ettirildiğini söyledi. Polat, 2022 yılında kurumun 1 milyar 170 milyon TL olan finansman giderlerinin 2023 yılında 2 Milyar 359 Milyon TL olarak iki kat arttırıldığının altını çizerek, finansman giderlerinin de 539 Milyonunun faiz, 1 Milyar 819 Milyonunun da kur farkı giderleri olduğunu söyledi.
Polat,1 yılda faize ve kur farkına ödenmesinin kabul edilemez olduğunu ve bu hat için yatırım programında yıllık 200 Bin TL kaynak ayırmanın izah edilemeyeceğini vurguladı.
KİRA SÜRESİ BİTEN TAŞINMAZLARA ADETA ÇÖKMÜŞLER
Kurumun taşınmazlarının kira sürelerinin dolmasına rağmen ihalesiz olarak uzatıldığına dikkat çeken Polat, bunun yanında kuruma ait parsellerin otopark, satış mağazası, unlu mamul gibi ticari alanlar yapılarak adeta yağmalandığını söyledi. Bu konuda Sayıştay’ın tespitlerine dikkat çeken Polat, yap-işlet-devret olarak kiraya verilen akaryakıt istasyonunun kira süresinin dolmasına rağmen ihalesiz olarak uzatıldığını, aynı parselde dükkan ve eklentiler yapılmasına rağmen kuruma herhangi bir bedel ödenmediğini belirtti..
Aynı durumun kuruma ait otopark alanında da tekrarlandığının altını çizen Polat, ihalesiz olarak kira sürelerinin uzatıldığı gibi imar mevzuatına aykırı şekilde eklentiler yapıldığını bu konuda sorumluların tespiti için soruşturma açılmasına yönelik Sayıştay’ın tespitlerinin önemli olduğunu söyledi. Bu şekilde kurumun zarara uğratılmasının önünün açıldığına vurgu yapan Polat, yapım işlerinde de fiyat farkı ödemelerinde hataların yapılarak yüklenici firmalara fazladan ödemeler yapıldığını söyledi.
TRENİN ADI ‘HIZLI’ AMA PROJE ‘YAVAŞ’
Polat TCDD’nin projelere ilişkin uygulamalarına da değinerek, 2013 yılında büyük umutlarla yapımına başlanan ve Binali Yıldırım tarafından 1080 günde bitirileceğinin açıklandığı, Ankara–İzmir Yüksek Hızlı Tren hattının aradan geçen 11 yıla rağmen yüzde 69’unun gerçekleştiğini ve her seçim döneminde gündeme gelen projenin bir sonraki seçimde yine malzeme konusu edileceğini söyledi. Projenin başlangıç maliyetinin 9 defa revize edildiğine vurgu yapan Polat, 2023 yılında 34 Milyar TL olan proje maliyetinin 2024 yılında 64 Milyara çıktığını bununda beceriksiz yönetim anlayışının bir sonucu olduğunu belirtti.