Alexa, Siri ve Cortana’nın ortaya çıkmasıyla şirketler de müşterilerine bu etkileşimli kullanıcı ara yüzlerinden faydalanarak nasıl daha iyi hizmet verebileceklerini araştırmaya yöneliyor. Şirketlerin ihtiyaçlarına özel yazılım çözümleri ile iş inovasyonu, teknik çözüm gelişimi ve dijital strateji hizmetleri sunan küresel teknoloji danışmanı ThoughtWorks, en son Teknoloji Radarı’nda bu trendin altını çiziyor. Yılda iki kez yayınlanan rapor, yazılım geliştirme ve iş stratejilerinin geleceğini şekillendiren yeni trendleri değerlendiriyor. ThoughtWorks Türkiye Proje ve Operasyon Direktörü Güvenç Güngör, BT şirketlerinin dünyadaki değişimden faydalanabilmeleri için, geliştiricilerin önündeki engelleri ortadan kaldırıp yapmak istediklerini başarmalarını sağlayacak ortam yaratmaları gerektiğini dikkat çekti.
ThoughtWorks Teknoloji Danışma Kurulu tarafından, geliştiricilerden CTO’lara kadar tüm teknoloji paydaşları için hazırlanan Technology Radar’ın 16. sayısı, müşterilerin karşılaştığı en zorlu iş sorunlarını çözme konusunda ThoughtWorks’ün gözlemlerine, görüşmelerine ve ilk elden deneyimlerine dayanıyor. ThoughtWorks, 15 ülkedeki 42 ofisinde 4 bin çalışanı ile perakende, finansal hizmetler, seyahat, ulaşım ve teknoloji de dahil olmak üzere birçok sektörden Fortune 500 şirketleri ile çalışıyor. Son 4 ayda, 700’ün üzerinde şirket, iş ve teknoloji stratejilerinin yükselen trendler ve endüstrideki en son gelişmelere uyumunu sağlamak amacıyla kendi teknoloji haritalarını çıkarmak için ThoughtWorks’ün “Kendi Radarını Oluştur” aracını kullandı.
Güngör, “Günümüzde teknoloji liderleri etkileşimli kullanıcı ara yüzü ve doğal dil işlemenin iş stratejilerini nasıl etkileyeceğini keşfediyorlar. ThoughtWorks olarak biz, fiziksel ve dijital deneyimler arasındaki ayrımın bulanıklaştığı, hareketler, yüz ifadeleri ve dokunuşu entegre edecek daha geniş etkileşim yelpazesi sunan bir gelecek görüyoruz. Basit görevler için makinelere dayalı süreçleri kullanmak, teknologların yeni senaryolara, karmaşık etkileşimlere ve bunların sonuçlarına odaklanmasını sağlıyor” diye konuştu.
Gelişmekte olan etkileşimin şirketler için de müşterileriyle etkileşime geçmek ve ‘yapay zeka hizmeti’yle değer yaratmak için yeni yollar olduğu anlamına geldiğinin altını çizen Güngör sözlerine şöyle devam etti “Bunu başarmak için kilit unsur ürünü tanımak ve şirketinizi gerçekten neyin farklı kılacağını anlamak. Bu değişimden faydalanabilmek için, BT şirketleri, geliştiricilerin önündeki engelleri ortadan kaldırıp yapmak istediklerini başarmaları için teşvik ederek fark yaratmalı: oyunun kurallarını değiştiren yazılım üretimi”
Teknoloji Radarı’nın bu sayısında öne çıkan konular şunlar:
Gelecek yüz tanıma teknolojisinde
Bugün, Etkileşimli Kullanıcı Arayüzü, doğal dil işleme yoluyla dile getirilen amacı anlayan akıllı chatbot’lar gibi bir dizi tasarımı içeriyor. Günümüzde, yöneticilerin yüzde 32’si, ses tanımanın faaliyetlerinde en çok kullandıkları yapay zeka teknolojisi olduğunu söylüyor. Ancak ThoughtWorks, jest, yüz ifadesi ve dokunuş gibi bir dizi etkileşimle entegre olmuş Çok Kipli Etkileşimi, etkileşimli kullanıcı ara yüzünün geleceği olarak görüyor.
Servis olarak “Yapay Zeka”
Son zamanlarda, ses işleme, doğal dil anlama, imaj tanıma ve derin öğrenme gibi şaşırtıcı derecede güçlü araçlardan oluşan geniş bir yelpazeyi kapsayan bir platformlar kümesi ortaya çıktı. Firmalar da, kendi sektörlerinde ürün tanıma ve yapay zekayı birleştirerek, yeni fırsatlar yaratmanın yollarını araştırıyor.
Deneyim ürünü farklılaştıracak
Kullanıcı deneyimi tasarımı, uzun yıllardır teknoloji şirketleri için önemli bir farklılaştırıcı oldu. Mühendislik yeteneği için verilen mücadele ile birlikte yeni araçların ortaya çıkması, benzer şekilde geliştirici deneyimi üzerinde de odaklanmaya yol açıyor. Firmalar giderek, bulut tekliflerini daha çok mühendislik uyuşmazlıklarını azaltma oranına göre değerlendiriyor; API'leri ürün olarak değerlendiriyor ve mühendislik verimliliğine odaklanan ekipleri geliştiriyor
Doğru platformu seçmeli
Bugünün platformları, Docker, Kubernetes ve DCOS gibi olgunlaşmakta olan araçlarla birlikte bir self-servis API kullanmakta ve bunlar bir ekip tarafından yapılandırılıp tedarik ediliyor. Yakın dönemde, AWS (Amazon Web Services) altyapı platformlarına sahip Amazon gibi birtakım tanınmış Silikon Vadisi şirketleri, doğru platformu inşa etmenin önemli yararlar sağlayabileceğini gösterdi.
Python yayılıyor
Geçmişte, şirketler, uygulama üretiminde Python’ı nadiren birinci sınıf bir dil olarak kabul ediyordu. Ancak, yapay zeka ürünleri ve uygulamalar etrafında şekillenen endüstri trendleri, Python 3’ün olgunluğu, mikro servis ve taşıyıcılar gibi mimari yaklaşımlar Python’ın programlama ekosistemindeki değerini yükseltti. Hem modelleme hem araştırma hem de nihai üretimin yerleştirilmesi için ortak dil olarak kullanılan Python’ın, şirketlerde veri uzmanlarını ve mühendisleri birleştirip bölünmüş bu iki dünya arasında köprü kurduğunu görülüyor.