Zeynep Erkunt Armağan, Türkiye’nin ilk yerli ve milli dizel motorunu üretmek için girişimlerde bulunan Erkunt Traktör'ün Dünya'nın sayısal olarak en büyük traktör üreticisi Mahindra ile önemli bir işbirliği içinde olduğunu da belirtti.
Armağan, “Mahindra, dünyaca akreditasyonu kabul edilmiş motor test merkezlerine ve üretim olanaklarına sahip. Şu anda Türkiye koşullarına uygun olarak Tier 3b ve Avrupa ve ABD'la uygun olarak Tier 4 ve 5 motor üretimi için birlikte ilerliyoruz. Jeneratör ve iş makinesi gibi traktör dışı sektörlere de hitap edebilecek büyüklükte üretim yapmak için çalışmalarımız devam ediyor. Tasarım süreçlerinde ise yarıyı geçtik. 2020 yılının başlarında ilk ürünleri lanse etmek istiyoruz” diye konuştu.
“Motor üretimi konusunda ülkemiz adına çok önemli bir adım atmış olacağız” diye konuşan Erkunt Armağan, “ Bu üretilen motorlar yalnızca ülke içinde değil Balkan ve Afrika ülkelerinden de ciddi talep görecektir. Coğrafi olarak bu pazarlara yakınlığımız bize avantaj sağlıyor. Eğer uygun fiyat ve kalite dengesi de sağlanırsa Türkiye'nin motor ihraç eden bir ülke olmaması için hiçbir neden yok. Yalnızca otomotiv değil çok farklı sektörlere hitap edebiliriz” bilgisini verdi.
MOTOR ÜRETİMİ ÖNEMLİ
Zeynep Erkunt Armağan, içten yanmalı dizel motorun Türkiye’de üretilmediğini ve yurt dışına bunun için büyük oranda para aktarıldığını belirterek, “Bütün arzum Türkiye'nin motor üretiminde bir yerlere gelebilmesi. Bunun için de bir Türk sanayicisi olarak üzerime düşen ne varsa yapmaya çalışıyorum. Amerika’da da kullanılabilecek seviyede bir motorun Türkiye’de tasarımının adapte edilmesi ve üç sektörün jeneratör, traktör ve iş makinelerinin ihtiyacını karşılayabilecek şekilde yeniden tasarlanması, Türkiye’de üretilmesi gerekiyor. Ve tabii ki çok iyi biliyorum ki arkadan bunun ihraç edilmesi hiç zor bir şey değil çünkü çevre ülkelerimizde Afrika’da, Balkanlar’da çok motor ihtiyacı var. Her çeşit sektörün ihtiyacı var. Fakat dünyanın 3-5 belli ülkesinden alımın maalesef dışına çıkılmıyor. Biz bunu aşabiliriz, biz bunu yapabiliriz” diye konuştu.
TASARIMCILAR YETİŞMELİ
Türkiye’nin kendine ait motoru olması için 5 yıl önce girişimlerde bulunduğunu anlatan Erkunt Armağan, "İstedik ki lisanssız, bizim tasarımımızla, bizim tasarımcımızla ortaya çıkmış bir motor olsun. Çünkü yurt dışına çok ciddi bir kaynak aktarıyoruz. Motor ithal etmek demek, yurt dışına sürekli para vermek demek. Biz Erkunt Traktör olarak buna ilk başladığımızda bizim kendi motorumuz olsun çünkü arkamızda çok büyük bir güç var; Erkunt Döküm. Dünyanın bütün motor fabrikalarının çalışmalarını yaparken döken, işleyen çok büyük bir sessiz güç var. Dünyanın bütün motorcuları yararlanırken biz niye bundan yararlanmayalım ki diye düşündük. Ve motorun tasarımına başladık. Fakat Türkiye’de tasarımcı yok. Türkiye’nin en büyük eksiği tasarımcı eksiği. Bir tasarımcı çok kolay yetişmiyor. Bir tasarımcı 5 ile 10 yıl arasında bir yerde yetişiyor ancak o zaman verim alabilecek hale geliyorsunuz" dedi.
1 OCAK 2020 HEDEFİ
Yerli motorun iki sene zaman alacağını dile getiren Armağan, “2020’den önce bunu yapmamız zaman alır. Çünkü bir motoru yeniden şekillendirme ve dayanıklılık gibi birçok testleri var. Bunlar çok uzun testler. Bu yüzden 2020’den önce olmaz ama bütün hayalim 1 Ocak 2020 tarihinden itibaren Türkiye’nin bir dijital yanmalı dizel motor ürettiğini görmek ve bunu ihraç ediyor olmaya başlamak. Üretir üretmez ihraç edilir mi? Edilmez. Önce biz alışacağız, öğreneceğiz, bütün bunların bakımları ki teknik servislerini Türkiye’de yetiştireceğiz. Bu kolay bir şey değil. Ama bunun için de kendimize bir sene versek diye düşünüyorum. 1 sene sonra yani 2021’de biz artık Türkiye olarak motor ihracatçısı bir ülke olabilmeliyiz diye düşünüyorum” ifadelerini kullandı.