Selam dostlar, ramazan ayına girdiğimiz bu günlerde herkese huzurlu ve sakin bir ramazan ayı geçirmesini dilerim. Bu hafta dünyanın en ilginç yeryüzü şekillerinden birini sizlere anlatmaya çalışacağım, elimden geldiğince. Evet dünyadaki kanallar bu haftaki araştırma konumuz. Kanallar hakkında ne biliyoruz, dünyada kaç tane kanal var gelin bunlara birlikte bakalım.
Büyük Çin Kanalı
Bu kanalın tarihi M.Ö.5 yy.kadar dayanmaktadır. Şimdilik turistik ve ticari amaçlı kullanılan Büyük Çin Kanalı dünyanın en uzun kanalı olma özelliğine sahip. Eski çin hükümdarları savaş zamanı ülkenin doğu kısmını birbirine bağlayarak halkın gıda ihtiyacını karşılamak istemiş. Kanalında yapılış amacı aslında bu. Kanalın yapımında erkek ve kadın olmak üzere 5 milyona yakın insan kullanılmış. Yıllar önce taşkın bir sel nedeniyle kanalın yanında binlerce hektar alan telef olmuş. Ve bir çok insanda burada yaşamını yitirmiş. Şimdi bunu önlemek için kilitli mavna sistemi ile su seviyesini kontrol edebiliyorlar. İnsanoğlu ihtiyaç halinde harika işler çıkarıyor anlayacağınız.
Almanya Kiel Kanalı
Yapımına 1895’te başlanan Kiel Kanalı ilk olarak askeri amaca hizmet etmek için yapımına başlanmış. Yapımı 8 yıl kadar sürmüş ve tam olarak 1907 yılında hizmete açılmış. Baltık denizi ile kuzey denizi birbirine bağlayan kanal günümüzde yılda 40.000’den fazla geminin geçişine hizmet ediyor. Eğer kanal olmasaydı gemiler 460 km.fazla yol yapmak zorunda kalacaklardı. Bu açıdan bakıldığında büyük bir kolaylık sağlamış oluyor.
İsveç Göta Kanalı
200 yıldır hizmet veren bu kanal benim en sevdiğim insan yapımı kanallardan. Kanalın derinliği sadece 3 metre olmasına rağmen kargo taşımacılığı dahil balıkçılık ve ticari amaçlar için kullanılıyor. Kanalın en sevdiğim yanı ise 58 adet suyu yükselten havuzun bulunması. Tıpkı panama kanalında olduğu gibi. Üstelik kanal son yıllarda turizme daha fazla ağırlık veriyor ve turlar düzenlemeye başlamış. Kanalın yapımı da bir hayli zor olmuş. Tam 60.000 asker 22 yılda kanalın yapımını bitirebilmişler.
Korint Kanalı Yunanistan
Dünyanın en dar kanalına hoş geldiniz. Fotoğrafta da anlaşılacağı gibi kanalın genişliği sadece 25 metre ve bir çok gemi için geçmesi oldukça güç. Gemicilik için kurs aldığım zamanlarda hocamız emekli bir kaptandı aynı zamanda ve bu kanaldan geçerken çok zorlandığını anlatmıştı bize. Büyük bir ticari katkı sağlayan kanaldan yılda 11.000 büyük tonajlı gemi geçiyor.
Diğer belli başlı kanalları zaten biliyorsunuz. Panama Kanalı, Süveyş Kanalı ve diğer kanallar sizin daha çok adını duyduğunuz kanallar. Yapılış amacına ve kullanım şekline bakarsanız bence insanoğluna en çok faydası olan beşeri yapılar kanallar gibi görünüyor. Yakın zamanda yapımına başlanacak İstanbul Kanalı’da bunlardan birisi olur umarım.
Haftaya gezegenin başka güzellikleri ile karşılaşmak üzere, şimdilik hoşçakalın.
Çok Gezin, Çok Okuyun ve Çok Sorun