Değerli Okurlarım ;
Yurt Dışı Lojistik Merkezleri kurmak İçin Teşviklere ilişkin kanun 14.10.2020 tarihinde Resmî gazetede yayımlandı .Ülkemiz ihracatının hızlı ve kapsamlı akışını sağlamak, ihracatçılarımızın uluslararası tedarik ve dağıtım zincirlerine hızlı ve maliyet duyarlı olarak nüfuz etmelerini temin etmek ve önemli pazarlardaki ihracat performansımızı istikrarlı kılacak altyapı olanaklarını oluşturmak üzere yurt dışında faaliyete geçirilen lojistik merkezlere ilişkin giderlerin Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonundan desteklenmesine ilişkin hususların belirlenmesidir.Bu Karar, yurt dışında kurulan/kurulacak lojistik merkezlere yönelik olarak Türkiye’de yerleşik işbirliği kuruluşları ve kullanıcıların desteklenmesine ilişkin hükümleri kapsar.
İşbirliği kuruluşları tarafından YDLM’lerin faaliyete geçirilmesine yönelik olarak gerçekleştirilen ve gider kalemleri Genelge ile belirlenen;
a) Kurulum, bilişim dâhil yatırım, ruhsat ve izin giderleri, %70 oranında ve YDLM başına en fazla 5.000.000 (beş milyon) ABD dolan,
b) Doğrudan veya yurt dışında faaliyet gösteren şirketleri ya da şubeleri aracılığıyla açtıkları birimlerin vergiler dâhil kira/komisyon/kullanım giderleri, ilk iki yıl %70, diğer yıllar %50 oranında ve YDLM başına, yıllık en fazla 3.000.000 (üç milyon) ABD doları,
c) Reklam, tanıtım ve pazarlama faaliyetleri ile danışmanlık hizmeti alımına yönelik giderleri, Bakanlıkça belirlenecek koşullara uygun olarak istihdam edilen en fazla on kişinin brüt ücreti [yıllık kişi başı 100.000 (yüz bin) ABD dolarını geçmemek kaydıyla], ilk iki yıl %70, diğer yıllar %50 oranında ve YDLM başına, yıllık en fazla 700.000 (yedi yüz bin) ABD doları, desteklenecek.
Kullanıcıların gümrükleme ve Genelge ile belirlenen diğer giderleri, yıllık en fazla 100.000 (yüz bin) ABD doları desteklenecektir.
Bu destekten nasıl yararlanılabilir ? YDLM’lerin destek kapsamına alınması için, işbirliği kuruluşları tarafından bir fizibilite raporu hazırlanarak detayları Genelgede belirlenen proje ile Bakanlığa başvuru yapılması ve projenin Bakanlıkça uygun bulunması gerekir.
Ticaret Müşavirlikleri/Ataşelikleri/Bakanlık Temsilcileri, YDLM’leri ilk destek başvurusunda ve Genelgede belirtilen periyotlarda bizzat yerinde inceler ve gerçekleştirilen faaliyetlerin mevzuata uygunluğuna ilişkin rapor hazırlayarak Bakanlığa sunar.
Proje sahibi işbirliği kuruluşunun, destek kapsamına alınan YDLM’lere ilişkin faaliyetleri izleme ve değerlendirmeye tabi olup usulleri Bakanlık tarafından belirlenir.
Bu destekten ne kadar süre faydalanılabilir ?
İşbirliği kuruluşları, 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerinde düzenlenen destek unsurlarından beş yıl süreyle yararlandırılır.
Bakanlık, YDLM’lere yönelik olarak detayları Genelge ile düzenlenen performans kriterleri kapsamında yapacağı değerlendirme neticesinde, son üç yıllık ortalama kapasite kullanım oranı en az yüzde elli olanlara beş yıla kadar ilave destek süresi verebilir. Toplam destek süresi on yılı aşamaz.
Kullanıcıların destek süresi ne kadar
Kullanıcılar, 5 inci maddede düzenlenen destek unsurlarından beş yıl süreyle yararlandırılır.
Bu Karar kapsamında en fazla altı adet YDLM desteklenir.
Destek süresi bitmeden destek kapsamından çıkarılan YDLM yerine Bakanlık yeni bir YDLM’yi destek kapsamına alabilir.
Bu şekilde destek kapsamına alınan YDLM, destek kapsamından çıkarılan YDLM’nin kalan destek süresi kadar destekten yararlandırılır.
Bu Karar kapsamında desteklenecek en fazla altı adet YDLM’nin belirlenmesinde ikinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen YDLM’ler bir adet YDLM olarak dikkate alınır.
Bu Karar kapsamında yapılacak destek başvurularında istenecek bilgi ve belgeler, destek başvuru süreleri, desteklenecek gider kalemleri ve uygulamaya dair diğer usul ve esaslar Genelge ile belirlenir.
Destek başvurusuna konu yurt dışında düzenlenen belge ve faaliyetler, ilgili Ticaret Müşavirliği/Ataşeliği/Bakanlık Temsilcisinin onayına ve/veya incelemesine tabidir. Ticaret Müşavirliği/Ataşeliği/Bakanlık Temsilcisinin onay ve incelemesine konu belge ve faaliyetler ile onay ve incelemeye ilişkin usuller Genelge ile belirlenir.
Yurt dışı belgelerinin düzenlendiği ülkede Ticaret Müşaviri/Ataşesi/Bakanlık Temsilcisinin bulunmadığı durumlarda onay ve incelemeye ilişkin hususları belirlemeye Bakanlık yetkilidir.
Destek ödemesine ilişkin olarak ibraz edilen belgelerdeki giderler, dolaylı vergiler de dâhil olmak üzere Türk lirası cinsinden olması halinde Türk lirası, döviz cinsinden olması halinde ise ödeme belgesi tarihindeki “Gösterge Niteliğindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kurları” listesinde yer alan çapraz kurları ve döviz alış kurları esas alınmak suretiyle, ABD doları karşılığı Türk lirası olarak Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonundan ödenir. “Gösterge Niteliğindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kurları” listesinde yer almayan ülke para birimleri ABD dolarına çevrilirken “Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca Alım Satıma Konu Olmayan Dövizlere İlişkin Bilgi Amaçlı Kur Tablosunda” yer alan kurlar esas alınır. “Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca Alım Satıma Konu Olmayan Dövizlere İlişkin Bilgi Amaçlı Kur Tablosunda” da yer almayan ülke para birimleri, ABD dolarına çevrilirken Bakanlıkça uygun görülen diğer uluslararası veri kaynakları esas alınır.
Bakanlık, yapacağı inceleme neticesinde ödeme yapılmasına karar verilen kullanıcı ve işbirliği kuruluşu ile ödeme tutarlarını Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına bildirir. Bakanlıktan alınan bildirim üzerine, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası ödemeyi öncelikle yapar.
Bu Karar kapsamında YDLM’lerde sadece Türk ihraç ürünlerine lojistik hizmet verilebilir.
Yurt dışında büyük lojistik firmalarını artık görebileceğiz sanırım . Unutulmamalı ki ;Ticaretin sadece iki basit işlevi vardır; pazarlama ve yenilik. (Peter Drucker)
Yakında vergi affı geliyor ,köşe yazımda detayları sizlerle paylaşacağım .Sağlıkla ,mutlulukla kalın ..