Bu sözümü bütün esnaf kardeşlerimiz üzerine alınmasın, peşin, en başa yazayım.
Esnaflık yapan ile sahtekarlık yapanları ayırmamızı da tüketici olarak anlayış gösterilmesini bekliyoruz.
Dolar 8 liradan çıktı, 19 liraya.
Onun fiyatı arttı, bunun fiyatı arttı. Hafta geçmeden arttı, gün bitmeden arttı, gün batmadan arttı.
Piyasa lafı : ‘Aldıklarımızı doların yükselişi etkiliyor, keyfi zam yapmıyoruz, yapmazsa batarız, gelişi böyle, gidişi böyle’
Vatandaş olarak, tüketici olarak esnaf kardeşlerimizin, aldığında daha aşağıya, ederinden daha aza bir şeyleri satıp, batmasını tabi ki istemeyiz.
Allah sonumuzu hayır etsin dedik, yükselişleri, şok içinde, endişe içinde hep birlikte takip etti.
Kimimiz kaybı olmasın diye döviz alımları yaptı, kimimiz mala azalmasın diye mal aldı, kimimiz yüksekten satarım diye stokçuluk yaptı.
Hepsinin içinde de kaybetme korkusu var ki, insanın en çok sevdiği ve en çok korktuğu şeyin para olduğu konusu bir gerçek.
İki gün önce ülkeyi idare edenlerden, iradeli bir açıklama, hemen arkasında değil, açıklama başlarken başlayan hızlı bir düşüş.
Bu sabah kalktığımda doların 11 lira seviyelerine düştüğünü gördüm. Daha da düşer mi bilmem, niye çıktığını bilmediğim gibi.
Şimdi döviz çıkarken anlayışlı olduğumuz, tartışmadığımız, şokumuzu üzerine yıkmadığımız, yüzde yüzlerin üzerinde artışları kendisine hak gören esnaf kardeşimizden, dövizin bu kadar aşağıya indiğinde beklediğimizi bir tek şey var.
Hadi fiyatları çıkarttığınız kadar olmasa da indirin!
Bizim yükselirken gösterdiğimiz anlayışı, siz de inerken gösterin.
Göstermezseniz yaptığınız esnaflıktan çıkar, sahtekarlığa girer.
Bu arada, ‘Alırken bu fiyata aldım, nasıl daha aşağıya satayım’ yalanını da kimseye yutturamazsınız.
Elinizde düşük kurdan aldığınız malın fiyatını döviz yükseldi diye yükselttiğinizi gerçekliğini biliyorken.
Uyanıklık yapmayın.
Daha çok kazanırım mantığıyla hareket etmeyin.
Vatandaş olarak tüketim alışkanlığımız var kabul ediyoruz, ama unutmayın, az yiyerek, öz giyerek, keyfi davranmayarak, tüketim alışkanlığımız azalırsa o zaman daha fazlasını o alışkanlığa geri dönmemiz için reklamlara, tanıtımlara, ilanlara harcamak zorunda kalırsınız.
Hem de karşılığının olup, olmayacağını bilmeden!
Aklın yolu bir, tüketici ve üretici olarak birbirimizi kollamak zorundayız!