Sıfır Atık Derneği'nden iklim değişikliği dersi talebi
Sıfır Atık ve Farkındalık Derneği (SAGEF) Başkanı Ekrem Altıntepe, okullarda seçmeli okutulmaya başlanan Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği dersinin mecburi olması çağrısında bulundu.
İklim değişikliği konusunda eğitimi iyileştirmeyi kabul eden 2015 Paris anlaşmasını imzalamalarına rağmen çok az ülkenin bu taahhüdü eyleme geçirdiğini belirten Altıntepe, eğitimde daha hızlı ilerleme olmadan 2050 yılına kadar net sıfır karbon emisyonu hedefine ulaşmanın mümkün olmayacağını vurguladı.
Altıntepe, 2022-2023 eğitim öğretim yılı müfredatına seçmeli ders olarak giren Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği dersinin zorunlu hale getirilmesi gerektiğini belirterek “Geleceğimiz adına çevre ve doğa konuları bir seçim değil mecburiyettir. Çevre, iklim değişikliği, sıfır atık ve geri dönüşüm konularının özellikle ortaokul 6. sınıfta öğrencilere anlatılması çok önemlidir. Ağaç yaşken eğilir. Bu yaşta edinilecek farkındalık kişinin bir hayatı boyunca devam edecektir” ifadelerini kullandı. Altıntepe, Milli Eğitim Bakanlığı’nı bu konuda gerekli düzenlemeleri yapmaya davet etti.
Altıntepe, iklim değişikliği dersleriyle ilgili dünyada yapılan düzenlemeler hakkında şu bilgileri verdi; “UNESCO tarafından yapılan araştırma, yaklaşık 50 ülkedeki eğitim planlarını analiz etti ve yarısından fazlasının iklim değişikliğine atıfta bulunmadığını buldu. İtalya'da 2019 yılında bir yasa kabul edildi ve bu da onu okullarda iklimle ilgili çalışmaları zorunlu hale getiren ilk ülke haline getirdi. Tüm devlet okullarının iklim değişikliği sorunlarına haftada yaklaşık bir saat veya yılda 33 saat ayırması gerekiyor. Kamboçya, iklim değişikliğini 2020 yılında uygulamaya konan liseler için yeni ve genişletilmiş yer bilimleri müfredatına entegre etti. Öğrencilerin temel yaklaşımları ve teknolojileri öğrenmesinin yanı sıra, ağaç dikme ve iklimlendirme gibi projeler üzerinde çalışmak üzere 15 pilot okul görevlendirildi. Arjantin parlamentosu 2021'de Ulusal Kapsamlı Çevre Eğitimi Yasasını onayladı. Yasa, çevre eğitiminin her yaştaki okullarda öğretilmesini gerektiriyor. Kamboçya, Dominik Cumhuriyeti, Kolombiya ve Arjantin'in gibi ülkeler iklim çalışmalarını eğitim sistemlerine dahil etmek için somut adımlar atarken, en çok karbon salan 20 ülkenin hiçbiri iklim değişikliği eğitimine atıfta bulunmuyor. Türkiye iklim değişikliği dersini zorunlu hale getirerek G-7 ülkelerine örnek olabilir. Birleşmiş Milletler (BM) nezdinde bir adım daha öne çıkabilir. BM, 2025 yılına kadar tüm okullarda iklim değişikliğinin öğretimin bir parçası olması gerektiğini söylüyor. Amerikan düşünce kuruluşu Brookings, okullarda çevre konusunda daha fazla farkındalığın, daha az enerji tüketimi ve atık ile tüketici davranışlarında değişikliklere dönüşeceğini savunuyor. Bunun 2050 yılına kadar net sıfıra ulaşmaya çalışmak üzerinde rüzgar türbinleri ve güneş enerjisi gibi yenilenebilir enerjiye yatırım yapmaktan daha büyük bir etkisi olacağını söylüyor.”
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.