Ali EYCE
Dört teker aç kapa 2 bin TL!
Otomobil bundan 30 yıl, 40 yıl önce lüks tüketim aracıydı.
Artık lüks değil, özellikle büyükşehirlerde ve kırsallarda temel ihtiyaç listesinden birisi.
O zamanlarda evinin önünde arabası olan 'Zengin' derlerdi, şimdi arabası olmayana işlerini, hayatı nasıl yaşadığı sorgulanır oldu.
Her iki kişiden birisinde değil, her kişide ikiden fazla otomobilin olduğunu da hesaba katarsanız, ortada milyonlarca otomobil sahibi ve doğal olarak milyonlarca tüketici var.
Otomobil tüketicisi, otomobilini arızalarının giderilmesini bekleyen milyonlarca tüketici.
Peki Oto Tamir sisteminde tüketiciyi koruyan bir düzenleme var mı?
Otomobilinizi her hangi bir oto tamircisine götürdüğünüzde, ne yapılacağına dair bir fiyat listesi var mı?
Mesela sadece tekerden gelen sese bakmasını ve varsa sorunun giderilmesini isteyen tüketiciye, teker açmak ve bakımını yapmak fiyatı belli mi?
En son duyduğuma göre bir teker 500 TL, dört tekeri söküp takmak 2 bin TL!
Arabanın her hangi bir yerinden gelen ses arızasını bulmak ve yaptırmak ise tamamen oto tamiri yapan ustanın o günkü ruh haline, maddi ihtiyacına, müşterisinin ekonomik gücünü bağlı.
Eskilerin deyimiyle esnaflık yapan oto tamircisi maalesef yok denecek kadar az kalmış halde.
Oto tamircileri yaptıkları işte belli olmayan ücreti dediğimiz şartlara göre talep etmenin yanında, bir de yaptıkları işlerin arkasında durmuyorlar, duramıyorlar.
Yaptırdığınız bir tamirden sonra çıkan sorunu başka bir tamirciye götürdüğünüzde, yapılan işlemin hatalı olduğunu gizli kalmak şartıyla duyabiliyorsunuz.
Oto tamiri yapılan araçla ilgili nelerin yapıldığı, hangi parçaların alındığı, konulduğu, değiştirildiği ise ayrı bir muamma konusu.
Değişti denilen ama aslında değişmeyen parçalar.
Tamir, revizyon yapıldı denilen ama yapılmayan işlemler.
İşin garibi bunların hepsi sözlü yapılıyor!
Yazılı olan tek şey var o da tamircinin tüketicinin ruh haline bağlı olarak ödenmesini istediği ücret.
Bir nevi sorma ve parası!
Bir de yedek parçalar var ki, o ayrı kaos ortamı.
Ne satan tedarikçi, ne de takan oto tamircisi arızalı çıkan yedek parçanın sorunlu çıkmasının arkasında değil.
Üreten fabrika ise zaten faali meçhul, meçhul değilse de bulabilene helal olsun.
Oto tamircileri için acil fiyat düzenlemesi, tamir garantisi getirilmesi gerekiyor.
Oto yedek parça için acil olarak ürün garantisi getirilmesi gerekiyor.
Milyonluk araçlarda insanların milyonluk zararlara uğramasına izin verilmemeli.
Otomobil kullanıcıları tüketicidir!
Tüketiciyi Koruma Kanunu'ndan gelen güce sahiptir.
Bu gücü kullanabilmesi, bu gücün idrakinde olması için de devletin Oto Tamircileri Sistemine acil düzenleme ve denetleme getirmesi gerekir.
Bu kadar başı boş, keyfi fiyat, garantisiz parça ve garantisiz işçilikle tüketici serbest olarak mağdur edilen tüketici olmaktan çıkarılmalı.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.