Sibel Çetin Çavdar

Sibel Çetin Çavdar

Öğrenci Merkezli Eğitim: Öğrencinin Yolculuğuna Rehberlik Etmek

Eğitim denince akla ne gelir? Çoğumuz sıralara dizilmiş öğrenciler, tahtada ders anlatan bir öğretmen ve sessizce not tutan çocuklar düşünürüz. Yıllar boyu alışık olduğumuz bu sistemde öğretmen anlatır, öğrenci dinler. Ama dünya değişiyor, çocuklar değişiyor, teknoloji ve bilgiye erişim de değişiyor. İşte tam da bu noktada "öğrenci merkezli eğitim" devreye giriyor ve diyor ki: "Her öğrenci farklıdır, her çocuk kendi yolculuğunu yapmalıdır."

ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM NEDİR?

Öğrenci merkezli eğitim, adından da anlaşıldığı gibi, odağı tamamen öğrenciye koyan bir yaklaşımdır. Yani öğretmen sadece bilgiyi veren kişi değil, rehberdir. Öğrenci ise pasif bir dinleyici değil, aktif bir öğrenendir. Bir örnekle düşünelim: Sınıfta bir problem veriliyor ve öğrenciler kendi yöntemleriyle çözmeye çalışıyorlar. Her öğrenci farklı bir yol buluyor. Kimisi araştırma yapıyor, kimisi deniyor-yanılıyor, kimisi arkadaşlarıyla tartışarak bir çözüme ulaşıyor. İşte bu, öğrenci merkezli eğitimin özüdür: Her çocuğun kendi öğrenme yolculuğuna rehberlik etmek.

NEDEN ÖNEMLİ?

1. Her Öğrenci Farklıdır: Belki de en önemli nokta bu. Hepimizin öğrenme biçimi farklıdır. Kimi dinleyerek, kimi yaparak, kimi de okuyarak daha iyi öğrenir. Öğrenci merkezli eğitim, her çocuğun bu farklılıklarına saygı duyar. Mesela, sınıfta matematik dersinde zorlanan bir öğrenciyi düşünelim. Onun bu dersi görsel materyallerle ya da uygulamalı projelerle öğrenmesi, teorik anlatımdan çok daha etkili olabilir. İşte bu, öğrenci merkezli eğitimin öğrenciyi başarıya taşıyan gücüdür.

2. Sorumluluk Almayı Öğrenirler: Öğrenci merkezli eğitimde çocuklar kendi öğrenme süreçlerinin bir parçası haline gelirler. Bu, onlara sadece derslerde değil, hayatta da sorumluluk almayı öğretir. Bir proje üzerinde çalışan bir grup öğrenci düşünün. Hangi kaynakları kullanacaklarına, nasıl bir sunum hazırlayacaklarına karar verirken sorumluluk alırlar ve eleştirel düşünme becerileri gelişir.

3. Motivasyonları Artar: Çocuklar kendi ilgilerine göre çalıştıklarında öğrenmeye daha hevesli olurlar. Mesela bir öğrenciyi düşünelim, doğayı çok seviyor ve bilimle ilgileniyor. Bu öğrenci, biyoloji dersinde çevre kirliliği üzerine bir proje yapma fırsatı bulursa, derse olan ilgisi ve motivasyonu inanılmaz artar. Çünkü o ders artık sadece bir zorunluluk değil, tutkuyla bağlandığı bir konuya dönüşmüştür.

4. Özgüven Kazanırlar: Kendi öğrenme süreçlerine dahil olan, sorumluluk alan öğrenciler, zamanla özgüven kazanırlar. Örneğin, bir sınıf tartışmasında fikrini ifade eden ve çözüm üreten bir öğrenci, sadece derslerde değil, sosyal hayatta da kendini daha rahat ifade etmeye başlar.

ÖĞRETMEN VE YÖNETİCİLERİN ROLÜ

Öğrenci merkezli eğitimde öğretmenlerin rolü değişiyor. Artık öğretmenler sadece bilgiyi aktaran değil, yönlendiren, rehberlik eden kişiler. Bir öğretmen arkadaşımın sınıfından bir örnek vereyim:Geçenlerde sınıfta bir proje çalışması yapmışlar. Öğretmen, her gruba farklı bir çevre sorunu veriyor ve çözüm üretmelerini istiyor. Ancak çözümü onlara dikte etmek yerine, onları araştırmaya ve tartışmaya teşvik ediyor. Sonuçta ortaya harika fikirler çıkıyor ve her öğrenci kendi çözüm yolunu bulmanın keyfini yaşıyor.

Yöneticiler olarak bizim de yapmamız gereken, bu tarz uygulamaları teşvik etmek ve öğretmenlere destek vermek. Teknolojik imkanları sınıflara entegre etmek, esnek öğrenme ortamları yaratmak ve öğrencilere daha fazla alan tanımak, bu yaklaşımı başarılı kılmak için attığımız önemli adımlardan biri olmalı.

Öğrenci merkezli eğitim, çocukların sadece ders başarısını artırmakla kalmaz, onları hayata hazırlar. Her bir öğrenciyi birey olarak kabul eden, onların farklılıklarını ve yeteneklerini ön plana çıkaran bu yaklaşım, gelecekte daha özgüvenli, yaratıcı ve sorumluluk sahibi bireyler yetiştirmemize olanak sağlar. Unutmayalım, her çocuk bir yolculuğa çıkar. Bizim görevimiz onlara yol gösterip, ihtiyaç duyduklarında rehberlik etmek.

Eğitimde değişimi birlikte inşa etmek dileğiyle...

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.